لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۱

وضع تعزیرات امریکا بر ایران و تأثیرات آن بالای افغانستان


همزمان با وضع تحریم‌های امریکا بر ایران اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که این اقدام واشنگتن تأثیرات سوء بر وضعیت تجارتی و اقتصادی این کشور نیز دارد.

خانجان الکوزی معاون این اتاق می‌گوید که در این اواخر داد و ستد تجارتی میان افغانستان و ایران نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته بود و وضع تحریم‌های امریکا بر ایران این داد و ستد را متأثر می‌سازد.

آقای الکوزی روز چهارشنبه «۱۷ اسد ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی در این مورد نگرانی‌اش را چنین ابراز کرد:

"اقدام منفی است، زمانیکه در آنجا مشکل به میان آید طبعاً بر بازار در افغانستان نیز تأثیرات منفی دارد و اقتصاد ما زیر فشار قرار می‌گیرد، هر چند ما قبل از این خواهش کرده بودیم که افغانستان منحیث کشوری‌که جنگ در آن ادامه دارد از این امر مستثنی باشد، ایران در منطقه از لحاظ اقتصادی شریک خوب ماست و این اقدام تأثیرات منفی بجا می‌گذارد."

خانجان الکوزی
خانجان الکوزی

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا روز دوشنبه فرمان اجرای دور اول تحریم‌ها بر ضد ایران را امضا کرد.

آقای ترمپ هشدار داد، پس از این کشورها و کسانی‌که با ایران معاملات تجارتی دارند نمی‌توانند سهمی در بازار امریکا داشته باشند.

این تحریم‌ها شامل خرید و فروش موتر، طیاره‌های مسافربری، صنایع موترسازی، مبادلات طلا و فلزات قیمتی و هم‌چنان منع ایران از خرید دالر از منابع مالی خارجی است.

این تحریم‌ها در حالی بالای ایران وضع می‌شود که به‌گفتۀ اتاق تجارت و صنایع افغانستان، داد و ستد تجارتی میان کابل و تهران در این اواخر به حدود ۱،۲ میلیارد دالر رسیده‌است.

بندر چابهار
بندر چابهار

هم‌چنان استفاده از بندر چابهار و گسترش ترانزیت میان دو کشور نیز برای افغانستان و ایران با ارزش خوانده می‌شود.

در این حال عبدالله واحدیار از کارشناسان اقتصادی با توجه به روابط کابل و واشنگتن می‌گوید که امریکا نیاز‌های افغانستان را درک می‌کند و تحریم‌ها بر ضد ایران تأثیرات جدی بر این کشور نخواهد داشت.

وی گفت:

"حکومت افغانستان می‌داند که امریکا یکی از همکاران استراتژیک‌اش است و به آسانی یکدیگر را از دست نمی‌دهند و نیازهای افغانستان را امریکا و دیگر شرکای بین‌المللی‌اش می‌دانند، من مطمئن هستم که وضع تحریم‌ها بر ایران بر روابط افغانستان و امریکا تأثیرات منفی نخواهد داشت."

از سوی هم هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور غنی روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی در این باره گفت که وضع تحریم‌های امریکا بر ایران بر علاوه افغانستان بر کشورهای دیگر نیز تأثیرات منفی ممکن داشته باشد.

اما آقای چخانسوری تأکید کرد که حالا اتکای کابل از لحاظ تجارتی بر اسلام‌آباد و تهران کاهش یافته و داد ستد افغانستان با کشورهای آسیای میانه پُر رونق است.

وی گفت که حکومت این کشور تلاش می‌کند با افزایش داد و ستد تجارتی با کشورهای دیگر وضع تحریم‌های امریکا بر ایران، افغانستان را بسیار متأثر نسازد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG