لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

غنی: برای آتش‌بس با مخالفین مسلح حکومت موقفش را به زودی اعلام می‌کند


رئیس جمهور افغانستان می‌گوید برای آتش‌بس با مخالفین مسلح حکومت موقفش را به زودی اعلام می‌کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که به روز چهارشنبه «۱۷ اسد ۱۳۹۷» در جریان سفرش به ولایت کاپیسا در میان تجمع مردم صحبت می‌کرد گفت، جنگ افغانستان را که با مخالفین دولت وجود دارد از راه سیاسی حل خواهند کرد.

او افزود:

"از تقاضای بزرگ شما، در قسمت کار سر آتشبس، من استقبال می‌کنم. به زودی ممکن اعلان تصمیم ما را خواهد کردیم، از او بزرگتر نکته اساسی این است که جنگ را از راه سیاسی حل کنیم. جنگ افغانستان ابعاد مختلف دارد و بعد داخلی را که همرای طالب است، ما از راه مذاکره سیاسی حل کنیم."

رئیس جمهور غنی
رئیس جمهور غنی

رئیس جمهور در این سخنرانی‌اش در مورد جزئیات طرح آنان برای مذاکره و راه حل سیاسی به‌خاطر قطع جنگ بیشتر روشن نساخت، اما گفت به‌خاطر عملی شدن آتش‌بس با جناح‌های مخالف سیاسی افغانستان مشوره کرده تا آتش‌بس صورت بگیرد.

رئیس جمهور اشرف غنی همچنان در جریان دیدارش از ولایت کاپیسا و صحبت با تجمع بزرگی از مردم در مورد انتخابات اشاره داشت که به هر شکل ممکن انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری پیش‌رو برگزار خواهد شد و مشکلات موجود در زمینۀ شوراهای ولسوالی‌ها و نبود حضور زنان در انتخابات این شوراها را حل می‌کنند.

او گفت:

"انتخابات شفاف اجماع ملت است و انتخابات را به هر قیمتی که باشد انجام می‌دهیم، مشکلاتی را که در مقابل اشتراک خواهرهای ما در شوراهای ولسوالی‌ها ایجاد شده رفع می‌کنیم، دیروز جلسه شورای عالی امنیت دایر شد و تصمیم داریم که مشکلات را در مقابل سهم خواهرهای ما حل کنیم."

با این حال شماری از کارشناسان مسایل سیاسی در مورد طرح آتش‌بس حکومت که رئیس جمهور غنی از آن یاد می‌کند، خوشبین استند.

اميدوارى رئيس جمهور به ادامهء آتش بس
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:38 0:00

عایل شبروز یکی از این کارشناسان است که در این مورد در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"در روز های عید رمضان دیدیم که رئیس جمهور آتش‌بس اعلام کرد، طالبان توانستند داخل شهرها بی‌آیند و طرحی را که رئیس جمهور امروز باز هم عنوان می‌کند و در صحبت‌های اخیر خود در کاپیسا اظهار داشته است، امیدوار کننده‌است. بدون شک که رئیس جمهور طرح خود را یک‌جانبه از طرف خود مطرح نمی‌کند، شاید کشورهای که افغانستان را حمایت می‌کنند به رئیس جمهور گفته باشند که سر این طرح کار کند و جانب مقابلش را هم وادار بسازند که این طرح را عملی بسازند و یک آتش‌بس را در روزهای عید قربان روی دست بگیرند و من فکر می‌کنم که این آتش‌بس مدت زمانش نسبت به عید رمضان طولانی‌تر خواهد بود."

رئیس جمهور اشرف غنی در جریان سفرش به ولایت کاپیسا پروژۀ تأمین برق را افتتاح کرد که به ارزش ۶۵،۸ میلیون دالر در ساحه تپه احمد بیک نجراب دستگاه توزیع برق و یا سب استیشن ایجاد شده‌است که در مرحله اول این سب استیشن قسمت‌های از ولایت‌های کابل، ننگرهار، کاپیسا و پنجشیر را برق می‌رساند.

امین‌الدین مظفری به نماینده‌گی از مردم ولایت کاپیسا ضمن درخواست رسیده‌گی به مشکلات مردم در این ولایت در زمینه راه اندازی پروژه‌های انکشافی همچنان گفت که از سرکوب زورمندان مسلح غیر مسئول استقبال می‌کنند.

وی گفت:

"ایستاده‌گی شجاعانه و قاطعانه‌تان برعلیه غاصبین زمین و برعلیه تفنگداران غیر مسئول از دید ملت کاپیسا قابل قدر و مورد حمایت است."

در سفر رئیس جمهور اشرف غنی شماری از اعضای کابینه نیز وی را همراهی می‌کردند که برای اجرای برنامه‌های انکشافی مانند نو سازی تفریگاه صیاد کاپیسا رئیس جمهور به مقامات نهادهای مسئول حکومتی دستور داد تا تطبیق کار بازسازی و اعمار همچون برنامه‌ها را آغاز نمایند.

گزارش: احمد هنایش

XS
SM
MD
LG