لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

یک شرکت چینایی تولید برق بادی و آفتابی را در هرات بررسی می‌کند


پس از این‌که ایران میزان صادرات برق به شهرک صنعتی ولایت هرات را کاهش داد؛ سرمایه گذاران چینایی تصمیم گرفته‌اند تا جای خالی ایرانی‌ها را پُر کنند.

یک شرکت چینایی برای تولید پنجاه میگاوات برق بادی و آفتابی در شهرک صنعتی هرات علاقه مندی نشان داده و در این زمینه بررسی‌های خود را آغاز کرده است.

حمید الله خادم رئیس اتاق صنایع و معادن ولایت هرات می‌گوید، مسئولان این شرکت چینایی به هرات آمده‌اند و تفاهمنامه بررسی‌های اولیه این پروژه تولید برق را با آنان امضاء کرده‌اند.

وی گفت:

"قطع برق از جانب ایران باعث این شد که ما خسارات زیاد مالی را متحمل شویم و از این بابت سکتور خصوصی تصمیم گرفته که خودشان سرمایه گذاری بکنند و نیروگاه تولید برق از نور آفتاب و باد را در ولایت هرات تأسیس بکنند."

سرمایه گذاران شرکت چینایی می‌گویند که بررسی‌های اولیه در زمینه تولید برق بادی و آقتابی در شهرک صنعتی ولایت هرات مثبت بوده‌است.

یو یونگ نماینده این شرکت گفت، برای تطبیق این پروژه پنجاه میلیون سرمایه گذاری می‌کند و کار آن در جریان شش تا هشت ماه آیندهتکمیل خواهد شد.

وی افزود:

"این پروژه تولید برق با همکاری بخش خصوصی افغانستان و چین در شهرک صنعتی هرات راه اندازی خواهد شد؛ ظرفیت تولید آن در گام نخست ۵۰ میگاوات می‌باشد، اما تا ۸۰ میگاوات قابل افزایش است؛ برای راه اندازی این پروژه تولید برق ۵۰ میلیون دالر سرمایه گذاری خواهد شد."

هرات به دلیل داشتن بادهای فراوان و روزهای آفتابی زیاد در سال، در زمینه تولید برق بادی و آفتابی ظرفیت‌های خوب دارد.

علی احمد عثمانی وزیر پیشین انرژی و آب افغانستان می‌گوید، سرمایه گذاری در این زمینه فواید خوب اقتصادی دارد و جایگزین مناسب برق وارداتی از کشورهای همسایه است.

وی می‌گوید:

"بخش صنایع خودشان در بخش مشکلات آب و برق اقدام کنند، هم امنیت انرژی‌شان تأمین است و هم قیمت برق با هزینه بسیار کمتر به کارخانه داران می‌رسد و در ضمن آنان می‌توانند پلان‌های انکشافی خود را ترتیب کنند."

مقام‌ها در حکومت افغانستان می‌گویند از سرمایه گذاری افغان‌ها و چینایی‌ها در زمینه تولید برق حمایت می‌کنند.

سیروس علاف مشاور امور تجارتی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، راه اندازی پروژه تولید برق بادی و آفتابی، نیازمندی شهرک صنعتی هرات از برق وارداتی ایران را برطرف می سازد.

وی گفت:

"دولت تمام همکاری‌های لازم را می‌کند و ما برای سرمایه گذاران این قول را می‌دهیم که در هرجا که ضرورت باشد دولت در کنار‌شان باشد، اصلاً در آن شک نکنند که دولت با تمام قوت و نیرو در کنار‌شان است."

XS
SM
MD
LG