لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

پولیس هرات یک محموله بزرگ مواد کیمیاوی را کشف و ضبط کرد


پولیس هرات به روز سه‌شنبه یک محموله بزرگ مواد کیمیاوی را که از چین به ایران انتقال یافته بود و قرار بود از ایران به افغانستان قاچاق شود، در گمرک اسلام قلعه کشف و ضبط نمود.

حمیدالله نصرت زاده مدیر مبارزه علیه مواد مخدر قوماندانی امنیه هرات به رادیو آزادی گفت، تیزاب مذکور نوع اسید اندراید (Acid Android) است که در تولید و پروسس مواد مخدر از آن استفاده می‌شود و ارزش آن به چندین میلیون دالر می‌رسد.

آقا نصرت زاده می‌گوید، قرار بود این تیزاب به هدف تولید هیرویین و کرستال به ولسوالی بالا بلوک ولایت فراه انتقال داده شود.

وی افزود:

" محموله که تحت تعقیب ما بود، از گمرک اسلام قلعه به دست آمد. موتر تحت تعقیب یک کانتینر چهل فوت بار داشت که تحت نام مواد شوینده وارد کشور شده بود که بعد از تلاشی (۳۵۰) بشکه تیزاب (۲۰) لیتراسید اندراید (Acid Android) از آن به دست آمد."

مواد کیمیاوی ضبط شده
مواد کیمیاوی ضبط شده

به اساس سروی اخیر سازمان ملل متحد هنوز نیز بیشترین کوکنار جهان در افغانستان کشت می‌شود، اما دولت افغانستان می‌گوید که تمامی مواد کیمیاوی به هدف تولید و پروسس مواد مخدر از طریق کشورهای همسایه، به خصوص ایران و پاکستان وارد افغانستان می‌گردد.

در سه ماه گذشته نیروهای افغان توانسته اند پنج محموله بزرگ مواد کیمیاوی را که مقدار آن به چهل تُن می‌رسد، هنگام قاچاق از ایران به افغانستان کشف کنند.

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان می‌گوید، افغانستان تنها در بخش کشت کوکنار نقش دارد، اما صد در صد مواد کیمیاوی که در پروسس و تولید مواد مخدر استفاده می‌شود، از کشورهای همسایه وارد افغانستان می‌شود.

حنیف دانشیار سخنگوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، کشورهای همسایه مسیر اصلی ترانزیت مواد کیمیاوی و قاچاق مواد مخدر اند.

حنیف دانشیار
حنیف دانشیار

وی می‌گوید:

"افغانستان تولید کننده مواد خام مواد مخدر، یعنی تریاک است. زمانی که تریاک به مشتقات مختلف تبدیل می‌شود، این نیازمند مواد کیمیاوی پیش ساز است که این مواد در داخل افغانستان تولید نمی‌شود. مواد مخدر افغانستان تقاضای جهانی دارد و نقش ترانزیتی آن را کشورهای همسایه افغانستان دارد. انتقال مواد مخدر افغانستان توسط کشورهای منطقه صورت می‌گیرد و هم مواد کیمیاوی پیش ساز از طریق کشورهای منطقه وارد افغانستان می‌شود."

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، با توجه به نقش کشورهای همسایه در قاچاق مواد کیمیاوی که باعث افزایش تولید مواد مخدر شده‌است، در طرح تازه استراتژی منطقوی مبارزه علیه مواد مخدر این موضوع جدی گرفته شده‌است.

به اساس این طرح، دولت‌های همسایه مکلف شده‌اند تا مانع قاچاق مواد کیمیاوی به افغانستان شوند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:55 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG