لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

تبصره شماره از روزنامه‌های جهان در مورد حمله طالبان بر شهر غزنی


حمله طالبان مسلح بر شهر غزنی و وضعیت جاری در آن شهر در معرض توجه شماره‌های اخیر تعدادی زیاد از رسانه‌های غربی قرار گرفته‌است.

نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز در شماره اخیر خود با اشاره به اهمیت استراتژیک شهر غزنی می‌نویسد، این شهر در مسیر شاهراه کابل – کندهار قرار دارد.

کندهار دومین بزرگترین شهر افغانستان محسوب می‌شود، اگر طالبان غزنی را در کنترول‌شان داشته باشند، راه اصلی کابل به زادگاه اصلی این گروه یعنی کندهار را قطع خواهند کرد.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، به غیر از اعزام نیروهای تازه به غزنی از این شهر اطلاعات اندک می‌رسد و نیروهای اضافی که از ولایات همجوار گردیز و کابل به غزنی فرستاده شده‌اند در مسیر راه با کمین‌های طالبان، پل‌های ویران و سایر موانع مواجه شده‌اند.

روزنامه نیویارک تایمز از قول علی ظفر یک قوماندان جنگجویان طرفدار حکومت در مسیر شاهراه کابل - کندهار از ولایت میدان وردک می‌نویسد که گفته‌است، طالبان بالای پوسته‌های وی حملات پیهم را انجام می‌دادند، ولی جنگجویان وی موفق شدند که راه را برای حدود ۱۵۰ موتر نیروهای کمکی که به غزنی اعزام شده بودند، باز نگهدارند.

نیوزویک

مجله نیوزویک نیز در یک گزارش تحلیلی در مورد جنگ‌های اخیر در شهر غزنی می‌نویسد، به خاطر جلوگیری از حملات طالبان روز جمعه از نیروهای هوایی امریکا کمک خواسته شد.

مجله نیوزویک در عملیات بر ضد طالبان مسلح در غزنی در کنار نیروهای عادی امنیتی از اشتراک نیروهای کماندوی افغان یاد کرده، در ادامۀ آن می‌نویسد؛ در روز جنگ در شهر غزنی طیارات بی‌پیلوت و هیلیکوپترهای امریکایی در آسمان می‌چرخیدند و مراکز طالبان و جنگجویانی را بمبارد می‌کردند که برای پیشروی در شهر غزنی تلاش داشتند.

مجله نیوزویک می‌نویسد، با وصف تلاش‌های صلح حکومت افغانستان، طالبان مسلح حملات را بالای مراکز ولایات و شهر کابل پایتخت افغانستان افزایش داده‌اند، آن‌ها به این ترتیب می‌خواهند نشان دهند که در برابر نیروهای افغان که ایالات متحدۀ امریکا از آن‌ها حمایت می‌کند، توانایی مقابله را دارند.

مجله نیوزویک با اشاره به اهمیت استراتژیک غزنی می‌نویسد؛ این شهر در مسیر شاهراه کابل – کندهار قرار دارد، حدود ۱۵۰ هزار تن در آن زنده‌گی می‌کنند و برای طالبان یک هدف مهم محسوب می‌شود.

مجله نیوزویک در پایان این مطلب می‌نویسد، تلاش‌های طالبان برای تصرف شهر غزنی نشان می‌دهد که آن‌ها بعد از ۱۷ سال جنگ هنوز هم به توانمندی‌شان در جنگ‌های چریکی اطمینان دارند.

XS
SM
MD
LG