لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۲

تبصره شماری از روزنامه‌های جهان در مورد جنگ غزنی


روزنامه‌های جهان باز هم مطالب در بارۀ جنگ میان نیروهای دولتی و شورشیان طالب در شهر غزنی نشر کرده‌اند.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در عنوان خود می‌نویسد که در شهر مهم غزنی بیش از صد پولیس و سرباز کشته شده‌اند.

روزنامه در بارۀ درگیری‌های شدید که تا روز یک‌شنبه هم در شهر غزنی ادامه داشت می‌نویسد که شورشیان طالب مناطق وسیع شهر غزنی را زیر تصرف خود در آورده‌اند و برخی ولسوالی‌ها را در این ولایت نیز تصرف کرده‌اند.

نیویارک تایمز از قول مقامات محلی و مردم محل می‌نویسد که شورشیان طالب شب یک‌شنبه ولسوالی‌های اجرستان و خواجه عمری را نیز تصرف کردند.

باز محمد همت رئیس شفاخانه غزنی در صحبت تیلیفونی به روزنامه گفته‌است که وضعیت خیلی وخیم است.

۱۱۳ جسد و ۱۴۲ مجروح که اکثریت یونیفورم بر تن دارند به این شفاخانه منتقل شده‌اند.

او گفته‌است که دامنۀ جنگ به تعمیر شفاخانه نزدیک شده و هر لحظه اجساد و زخمیان به این شفاخانه منتقل می‌شوند که گنجایش بیشتر ندارند.

روزنامۀ نیویارک تایمز می‌افزاید که شمار تلفات شاید افزایش یابد چون گزارش‌ها می‌رسانند که اجساد همه مقتولین در شهر هنوز جمع‌آوری نشده‌است.

روزنامۀ نیویارک تایمز در باره تلفات شورشیان طالب از فرید احمد مشعل قوماندان امنیۀ غزنی نقل قول می‌کند که گفته‌است بیش از هزار نفر بالای شهر غزنی حمله‌ور شدند که حدود نصف آن‌ها یعنی پنج‌صد نفر کشته شده‌اند.

  • دیلی میل

روزنامه دیلی میل هم می‌نویسد که درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و طالبان در شهر غزنی روز یک‌شنبه به روز سوم خود داخل شد.

روزنامه می‎نویسد چون خدمات تیلیفونی به علت جنگ قطع شده‌است دسترسی به معلومات دقیق از وضعیت شهر دشوار است.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در یک مطلب در باره وضعیت شهر غزنی می‌نویسد که طرفین درگیر، نیروهای دولتی وشورشیان ادعای پیشروی می‌کنند.

روزنامه می‌نویسد که مقامات امنیتی افغان و متحدین امریکایی آن‌ها می‌گویند که عملیات تصفیوی در شهر ادامه دارد که در نتیجه مناطق وسیع از وجود شورشیان تصفیه شده‌است، ولی شورشیان طالب ادعا می‌کنند که بر ۹۰ فیصد شهر غزنی تسلط دارند و سعی می‌کنند که مناطق باقی مانده را نیز تصرف کنند.

روزنامه وال ستریت ژورنال از قول ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند می‌نویسد که هدف از تصرف غزنی رها ساختن زندانیان طالبان و بدست گرفتن کنترول شاهراه مهم کابل-کندهار است.

از سوی دیگر جنرال شریف یفتلی لوی درستیز افغانستان روز یک‌شنبه تأیید کرد که جنگ و درگیری‌ها در شهر غزنی ادامه داشته، ولی ادارات مهم دولتی هنوز هم در تصرف نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارند.

او وعده نمود که شهر غزنی در چند روز آینده از وجود شورشیان تصفیه و شاهراه کابل-کندهار به روی ترافیک گشوده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG