لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۰

رئیس جمهور غنی بار دیگر اطمینان داد که در پروسۀ انتخابات مداخله نمی‌کند


رئیس جمهور غنی بار دیگر اطمینان داد که در پروسۀ انتخابات مداخله نمی‌کند.

در حالی‌که انتقاد‌ها از مداخله سیاسی سران حکومت در پروسه انتخابات بیشتر شده، اما رئیس جمهور غنی به صراحت تعهد سپرد که در این پروسه مداخله نکرده و به استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی احترام کامل دارد.

آقای غنی روز یکشنبه در یک مراسم روز جهانی جوانان در ارگ صحبت می‌کرد از جوانان خواست تا نقش نظارتی را در انتخابات ایفأ کنند و جلو ارای خیالی را بگیرند.

او افزود:

"من در انتخابات مداخله نکردیم و نمی‌کنم، قانون به دو کمیسیون صلاحیت داده و صلاحیت قانونی‌شان حق‌شان است و این‌ها مسئول اند و مسئولیت مه اینست که استقلال‌شان حفظ شود. ملت از انتخابات استقبال کرده و ثبت‌نام یک پیروزی است و باید مردم شرکت کنند."

این در حالیست که به تازه‌گی کمیسیون شکایات انتخاباتی نام ۳۵ تن را از فهرست نهایی انتخابات ولسی جرگه حذف کرد.

برخی از نامزدان حذف شده گفته اند که حکومت در حذف نام‌های آنان از لیست دست داشته‌است.

رمضان بشردوست عضو ولسی جرگه و نامزد انتخابات آینده ولسی جرگه ۱۳۹۷ به این باور است که لیست نهایی تحت شعاع رهبران حکومت قرار داشته و حکومت مخالفین سیاسی‌اش را از لیست دور کرده‌است.

اما کمیسیون شکایات انتخاباتی بر بی‌طرفی و استقلالیت‌اش تأکید کرده‌است.

با این همه رئیس جمهور غنی در نشست جهانی جوانان گفت روند اصلاحات با مقاومت شدید روبه‌رو می‌شود و از جوانان خواست تا این روند را حمایت همه‌جانبه کنند.

آقای غنی در بخش سخنان‌اش افزود که در ارگان‌های امنیتی اصلاحات همه‌جانبه آورده شده و نتیجه خوبی نیز داشته‌است.

وی بر روند آموزشی در کشور اشاره کرد و گفت که سیستم تحصیلات عالی به تغییرات بنیادی نیاز دارد و امسال در مکاتب کشور تغییر بنیادی خواهد آمد.

رئیس جمهور غنی همچنان افزود که تا دو ماه دیگر مشکل خشک‌سالی و سیلاب‌ها ختم می‌شوند و مدیریت خوبی روی دست گرفته شده‌است.

بخش دیگری از سخنان آقای غنی بر مسایل اقتصادی تمرکز داشت و افزود که تلاش دارد تا سال ۲۰۲۴ عواید کشور به ۸ میلیارد دالر برسد.

رئیس جمهور غنی افزود اگر محصولات جلغوزه مدیریت درست شود سالانه دو میلیارد دالر به خزانه دولت وارد خواهد شد.

اشرف غنی
اشرف غنی

او افزود:

"تا سال ۲۰۲۴ افغانستان باید حد اقل ۸ میلیارد دالر عواید داشته باشد و افغانستان از یک کشور وارداتی به صادراتی باید مبُدل شود."

اما برخی از کارشناسان اقتصادی این سخنان رئیس جمهور را کمپاینی می‌دانند نه واقعی.

سیف‌الدین سیحون یکی از این کارشناسان می‌گوید که افغانستان اکنون درگیر جنگ و نا امنی است و در این وضعیت افزایش عایدات و رشد اقتصادی بطی می‌باشد.

به‌گفته وی در کنار آن هرچند افغانستان منابع زیاد دارد، اما عدم مدیریت، پالیسی و ساختار‌های اقتصادی رشد و پیشرفت را متأثر کرده است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG