لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

وزیر دفاع: تا ۲۴ ساعت آینده وضعیت امنیتی در شهر غزنی بهبود میابد


مقامات وزارت دفاع و داخلۀ افغانستان اطمینان می‌دهند که تا ۲۴ ساعت آینده وضعیت امنیتی در شهر غزنی بهبود میابد.

پس از چهار روز جنگ و درگیری در ولایت غزنی بالاخره مقامات وزارت دفاع و داخله افغانستان روز دوشنبه «۲۲ اسد ۱۳۹۷» معلومات تازه در مورد وضعیت شهر غزنی و تلفات وارد شده ناشی از این جنگ را با رسانه‌ها شریک کردند.

طارق‌شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان در یک نشست مشترک خبری با ویس احمد برمک وزیر داخله کشور اطمینان داد که تا ۲۴ ساعت آینده تغییر مثبت در وضعیت امنیتی غزنی رونما خواهد شد.

طارق شاه بهرامی
طارق شاه بهرامی

​او افزود:

"با تدابیر که اتخاذ شده من به جرأت تمام گفته می‌توانم که در ۲۴ ساعت آینده ان‌شاءالله در وضعیت تغییر قابل ملاحظه خواهد آمد و من امیدوار استم که در این ۲۴ ساعت آینده ما شاهد انکشافات خوب باشیم و یک مژده خوب به مردم خود داشته باشیم."

آقای بهرامی گفت که صبح روز دوشنبه ۱۰۰۰ نیروی اضافی به غزنی رسیده و عملیات تصفیوی را در منطقه آغاز کرده اند.

وی در مورد تلفات وارد شده به هر دو طرف و افراد ملکی معلومات داده و گفت که در مدت چهار روز جنگ در غزنی ۱۹۴ طالب کشته و ۱۴۷ طالب دیگر زخمی شده اند.

در مدت چهار روز جنگ در غزنی ۱۹۴ طالب کشته و ۱۴۷ طالب دیگر زخمی شده اند.

وزیر دفاع همچنان گفت که در این درگیری حدود ۱۰۰ تن از نیروهای امنیتی و دفاعی و بین ۲۰ تا ۳۰ تن فرد ملکی نیز کشته و زخمی شده اند.

آقای بهرامی گفت ممکن در مسئله حفاظت از شهر غزنی غفلت صورت گرفته باشد، اما تأکید کرد که نیروهای امنیتی با شجاعت از سقوط شهر غزنی جلوگیری کردند.

وی همچنان گفت که در حمله طالبان بالای شهر غزنی در کنار طالبان تعداد ولایات همجوار از جنگجویان کشورهای خارجی نیز کمک خواسته شده و به‌گونه حشر بالای این شهر حمله کردند.

وی گفت که در میان جنگجویان عرب‌ها، پاکستانی‌ها و چچنایی‌ها شامل بودند.

پس از حمله طالبان مسلح در شب جمعه هفته گذشته بالای شهر غزنی گزارش‌ها از جنگ و درگیری میان نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح منتشر گردید.

  • اما حالا پرسش اینجاست که چرا حکومت افغانستان نتوانست که در مدت چهار روز وضعیت امنیتی شهر غزنی را کنترول کند؟

ویس احمد برمک وزیر امور داخله می‌گوید که نیرو های امنیتی افغان به هدف جلوگیری از تلفات افراد ملکی پیشرفت قابل ملاحظه نداشت.

ویس احمد برمک
ویس احمد برمک

او افزود:

"دیروز وکلا و مردم غزنی ما انتقاد داشتند که چرا تحرک هوایی و زمینی وجود ندارد؟ اما مشکل ما بیشتر این بود که اهداف ملکی مورد حمله قرار نگیرد و ما خدای ناخواسته شاهد یک فاجعه انسانی و بشری باشیم."

آقای برمک همچنان می‌گوید که در این درگیری ۷۰ نیروی پولیس کشته شده است، اما طالبان در یک اعلامیۀ تازه از کشته شدن صدها نیروی امنیتی خبر داده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته است که هنوز هم بخش‌های زیادی از شهر غزنی را در اختیار‌ شان دارند.

طارق‌شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان در این کنفرانس روی لادرک شدن شماری از کماندو‌ها صحبت کرد.

وی گفت که ۵۰ تن از نیروهای کماندو به اثر شدت جنگ در ولسوالی اجرستان ولایت غزنی به ولسوالی میامی عقب نشینی کرده‌اند که از جمله ۲۹ تن زنده اند و تلاش‌ها برای دریافت کماندوهای باقی مانده ادامه دارد.

در همین حال شماری از باشنده‌گان و فعالان مدنی غزنی روز دوشنبه در کابل در یک نشست اعتراضیه بالای حکومت افغانستان صدا کردند که جلو فاجعه جاری در غزنی را بگیرد ورنه دامنۀ ناامنی‌های این ولایت به کابل نیز خواهد رسید.

آن‌ها در برابر مسجد جامع عیدگاه در کابل گردهم آمده و گفتند که حکومت در تأمین امنیت غزنی و حفاظت از مردم این ولایت کوتاه آمده است.

حکومت در تأمین امنیت غزنی و حفاظت از مردم این ولایت کوتاه آمده است.

به‌گفته آنان هرگاه نیروهای حمایوی در وقت معین به غزنی اعزام می‌گردید این ولایت با این گونه فاجعه بزرگ روبه‌رو نمی‌شد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG