لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

وال ستریت ژورنال: با ورود جنگجویان تازه‌نفس طالب، جنگ در غزنی شدت گرفته‌است


  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در مورد جنگ غزنی نوشته که با رسیدن جنگجویان تازه‌نفس طالبان، جنگ شدت گرفته و تمامی راه‌های مواصلاتی بسته شده‌اند.

به نوشته روزنامه، بسته بودن راه‌ها باعث شده که مواد غذایی و محموله‌های ادویه به غزنی نرسند.

وال ستریت ژورنال: بسته بودن راه‌ها باعث شده که مواد غذایی و محموله‌های ادویه به غزنی نرسد.

وال ستریت ژورنال در ادامه می‌گوید، ۸۰۰ جنگجوی تازۀ طالبان هنگامی روز یکشنبه به ولایت غزنی رسیدند که جنگ شدت یافت و یک طیاره B -1 نیرو های امریکایی به کار انداخته شد و ۱۰ مرتبه بالای اهداف طالبان بمباران کرد.

یک طیاره فوای هوایی امریکا ده بار مواضع طالبان را در غزنی بمباران کرده است
یک طیاره فوای هوایی امریکا ده بار مواضع طالبان را در غزنی بمباران کرده است

روزنامه به نقل از شاه گل رضایی نمایندۀ ولایت غزنی هم نوشته که گفته است، در پنج ماه گذشته نزدیک به ۳۰ مرتبه، در مورد نا امنی‌های این ولایت با رئیس اجرائیه و مقام‌های امنیتی افغانستان صحبت کرده‌است.

به‌گفته خانم رضایی، صدای مردم در گذشته شنیده نشد و نتیجه‌اش را همه حالا می‌بینند.

وال ستریت ژورنال در پایان این مطلب نوشته که با جنگ غزنی، آیندۀ گفتگو های صلح حکومت افغانستان و طالبان نامعلوم شده‌است.

وزیران دفاع و داخلۀ افغانستان تعهد سپرده‌اند که به دستور رئیس جمهور اشرف غنی، نیروهای تازه به غزنی فرستاده شده‌اند و وضعیت دوباره عادی خواهد شد.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز نوشته که حکومت افغانستان بیش از ۲۰۰ افسر و سربازش را از یکشنبه به این‌سو در چندین ولایت از دست داده‌است.

طارق‌شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که حدود ۱۰۰ سرباز اردو و پولیس با ۲۰ تا ۳۰ غیر نظامی در جنگ غزنی کشته شده‌اند.

طارق‌شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان گفته است که حدود ۲۰۰ تن از سربازان و افسران افغان در چندین روز گذشته در نبرد با مخالفین در مناطق مختلف افغانستان کشته شده اند.
طارق‌شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان گفته است که حدود ۲۰۰ تن از سربازان و افسران افغان در چندین روز گذشته در نبرد با مخالفین در مناطق مختلف افغانستان کشته شده اند.

نیویارک تایمز می‌نویسد، علاوه بر ۱۰۰ کشته در غزنی، در فاریاب و بغلان هم حملات طالبان مسلح جان بیش از ۱۰۰ نظامی افغان را گرفته‌است.

روزنامه به نقل از فرید احمد مشعل قوماندان امنیه غزنی گزارش داده که بیش از یک هزار تن از شورشیان طالبان بالای شهر حمله کردند که پنج‌صد تن‌شان کشته شدند.

قوماندان امنیه غزنی: بیش از یک هزار تن از شورشیان طالب بالای شهر حمله کردند که پنج‌صد تن‌شان کشته شدند.

نیویارک تایمز به نقل از باشنده‌های شهر غزنی نوشته که می‌گویند:

"طالبان از خانه‌های مردم به حیث سپر و قرارگاه استفاده می‌کنند و از آنجا به رهبری جنگ ادامه می‌دهند."

  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در مورد جنگ غزنی نوشته‌است که با هجوم روز جمعه طالبان بر این شهر، علاوه بر نیرو های افغان، قوای هوایی امریکا هم در حملات هوایی سهم گرفته‌است.

به نوشته روزنامه، طالبان با هجوم بر شهر غزنی، چندین پوسته در شاهراه ایجاد کرده‌اند و در یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های افغانستان که پایتخت را به ولایت‌های جنوب و غرب وصل می‌سازد، ماین‌گذاری کرده‌اند.

طالبان در مسیر راه‌های مواصلاتی به غزنی پوسته‌ها ایجاد کرده و راه‌ها را ماین‌گذاری کرده اند.
طالبان در مسیر راه‌های مواصلاتی به غزنی پوسته‌ها ایجاد کرده و راه‌ها را ماین‌گذاری کرده اند.

واشنگتن پُست در این‌جا استدلال می‌کند که طالبان پس از گرفتن شهر کندز برای یک مدت کوتاه، امسال دو حمله مهم را بر شهر های بزرگ انجام دادند.

در ماه می بر شهر فراه و حالا هم بر شهر غزنی.

در ادامه آمده‌است که معلومات خیلی اندک از داخل شهر غزنی وجود دارد، زیرا شبکه‌های مخابراتی و ارتباط‌‌های تیلیفونی با این شهر قطع شده‌اند و شاید کمتر کسی آگاهی داشته باشد که واقعاً در داخل شهر چه می‌گذرد.

XS
SM
MD
LG