لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۹

سرخط: جنگ غزنی تلاش پاکستان برای عدم برقراری آتش‌بس در روزهای عید است


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در تبصره‌های شان بیشتر روی وضعیت غزنی پرداخته‌اند.

  • سرخط

روزنامه سرخط سرمقاله‌اش را زیر عنوان "غزنی قربانی آتش‌بس احتمالی شد" نوشته و گفته شده که امروز ششمین روز جنگ در ولایت غزنی است و تا حال هم وضعیت به حالت عادی برنگشته‌است.

به باور سرمقاله نویس در شهر غزنی هر گوشه آن شاهد ویرانی و خرابی است و نفس از شهر کوچیده‌است.

روزنامه نوشته که طالبان اجساد کشته شده‌گان‌ شان را به آن‌سوی خط دیورند انتقال داده‌اند.

در سرمقاله نوشته شده که جنگ باعث شده تا دکان‌ها، خانه‌ها و مارکیت‌های تجارتی کلاً و یا قسماً تخریب شوند.

سرمقاله نویس سؤالی را مطرح نموده که چرا طالبان مسلح دست به همچو اقدام زدند؟

به باور نویسنده بعد از این‌که علما در نشست‌های کابل، جاکارتا و مکه جنگ جاری در افغانستان را فتنه خواندند و علیه آن فتوا دادند، پاکستان شکست‌اش را نزدیک دید و به جای این‌که در روند صلح همکاری نماید، برعکس طالبان مسلح را به جنگ تشویق کرد و این گروه هم ارمان پاکستان را تحقق بخشید و بالای شهر غزنی حمله کرد.

در اخیر نوشته شده که با به راه اندازی همچو حملات تلاش صورت می‌گیرد تا از آتش‌بس که قرار است در جریان روز‌های عید قربان برقرار شود، جلوگیری گردد چون به باور نویسنده در آتش‌بس گذشته مردم با محبت با طالبان برخورد کردند و همین رویه مردم باعث شد تا تمایل طالبان به صلح بیشتر شود چیزی‌که به هیچ وجه قابل قبول برای پاکستان نبود.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش از قتل عام مردم غزنی و خوشبینی حکومت در رابطه به صلح انتقاد نموده‌است.

روزنامه نوشته که با ویران کردن شهر غزنی و کشتن مردم، طالبان ثابت ساختند که علاقه‌مندی به صلح ندارند و روند صلح اصلاً برای‌شان مهم نیست، ولی شورای عالی صلح گفته که طالبان برای گفتگو با حکومت افغانستان چراغ سبز نشان داده‌اند.

به باور سرمقاله نویس، حکومت افغانستان از قبل سیاست تضرع را در مقابل طالبان اتخاذ نموده‌است.

روزنامه نوشته که مقامات حکومتی با وجود ظلم‌های طالبان خواهان صلح با این گروه‌اند و این معنی را تداعی می‌کند که قربانی مردم برای مقامات حکومتی قابل اهمیت نیست.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نوشته که در عقب جنایات غزنی دست دشمانان تاریخی افغانستان است و گفته شده که نیرو‌های مسلح افغانستان به طالبان مسلح شکست دادند و زنده‌گی عادی در شهر غزنی دوباره برگشته‌است.

روزنامه از قول والی غزنی نوشته که در جریان چهار روز جنگ، ۴۰۰ تن از طالبان و ۱۰۰ تن از نیرو‌های حکومت افغانستان کشته شده‌اند.

سرمقاله نویس روسیه، ایران و پاکستان را متهم نموده که از طالبان در این جنگ حمایت کرده‌اند.

سرمقاله نویس پیشنهاد نموده که حکومت افغانستان باید به سطح جهانی برخلاف این جنگ تلاش کند چون طالبان در تصامیم‌شان استقلالیت ندارند.

XS
SM
MD
LG