لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

قوماندانی امنیه کابل: ادارات کشفی و استخباراتی در مورد حمله دیروز تحقیقات می‌کنند


قوماندانی امنیه کابل می‌گوید که ادارات کشفی و استخباراتی تحقیقات‌شان را درخصوص چگونگی حمله خونین دیروز در شهر کابل آغاز کرده است.

قوماندانی امنیه می‌گوید که دشمن با تغییر دادن تاکتیک جنگی تلاش می‌کند با حمله بالای مساجد و مراکز آموزشی میان مردم ترس و نفرت را منتشر کند.

حشمت‌الله ستانکزی سخنگوی این قوماندانی روز پنجشنبه «۲۵ اسد ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که برای جلوگیری از این‌گونه حملات پلان‌های تازه و خاص را آماده کرده اند و تلاش‌ها برای عملی ساختن آن ادامه دارد.

وی می‌گوید که در مورد رویداد روز گذشته تحقیقات به‌گونه جدی ادامه دارد.

پلان‌های تازه و خاص را آماده کرده اند.
پلان‌های تازه و خاص را آماده کرده اند.

آقای ستانکزی افزود:

"در مورد چگونگی رویداد دیروز نهاد های کشفی و استخباراتی بررسی‌های شان را آغازکرده اند، چیزی که به مردم روشن است اینست که دشمنان صلح و ثبات افغانستان همیشه تلاش می‌کنند که مراکز تعلیمی را هدف قرار داده و مشکلات را میان مردم به وجود آورد، حمله تروریستی بوده و تحقیقات ما در مورد ادامه دارد که بعداً معلومات در مورد آن را با رسانه‌ها شریک می‌سازیم."

حمله کنندۀ انتحاری حوالی ساعت ۰۴:۳۰ دقیقۀ دیروز مواد انفجاری همراه خود را در یک مرکز آموزشی به نام موعود در منطقه دشت برچی مربوطات حوزه هجدهم امنیتی منفجر ساخته که به‌گفته مقامات امنیتی شمار کشته شده‌گان این رویداد به ۳۷ تن رسیده و حدود ۴۷ تن دیگر زخم برداشتند.

هرچند تا حال کدام گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است و طالبان هم دست داشتن‌شان را در این حمله رد کرده اند، اما همواره گروه داعش مساجد و محلات تجموع آنان را هدف قرار داده است.

این حمله به‌گونه ملی و بین‌المللی تقبیح شد.
این حمله به‌گونه ملی و بین‌المللی تقبیح شد.

این رویداد به سطح ملی و بین‌المللی تقبیح شده است

  • سازمان ملل‌متحد

شورای امنیت ملل‌متحد در کابل حمله انتحاری روز گذشته را تقبیح کرده و آن را یک حمله بی‌رحمانه و زشت خوانده است.

شورای امنیت گفته است که با عاملین، تنظیم کننده‌ها و تمویل کننده‌گان این گونه حمله‌ها باید حساب صورت گرفته و به عدالت کشانده شوند.

  • یونیسف

رهبری یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل‌متحد برای اطفال نیز این حمله را تقبیح کرده و گفته است که بیشترین قربانی جنگ روزافزون در افغانستان را اطفال تشکیل می‌دهد.

این حادثه را ریاست اجرائیه و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز به شدت تقبیح کرده و آن را جنایت ضد بشری خوانده اند.

ریاست اجرائیه

این در حالیست که حدود دو هفته قبل در نتیجۀ دو حمله انتحاری در مسجد اهل تشیع شهر گردیز ولایت پکتیا نیز ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

در عین حال کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان از حکومت می‌خواهد تا برای جلوگیری از چنین حملات تلاش‌های استخباراتی‌اش را شدت بخشد.

صالح محمد صالح
صالح محمد صالح

صالح محمد صالح یکی از اعضای این کمیسیون به رادیو ازادی در مورد چنین گفت:

"چرا دولت نمی‌تواند مانع این چنین حادثات شود؟ چرا حکومت برای حفاظت از مراکز آموزشی پولیس را مؤظف نمی‌سازد؟ بدبختانه حکومت به مشکل گیر مانده است و قربانی را مردم می‌دهند."

قوماندانی امنیه کابل می‌گوید که قبل از این برخی حملات مشابه را خنثی نموده و تعداد اندک از حمله کننده‌گان می‌توانند به اهداف‌شان برسند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG