لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

"آی. ان. سی. بی" اجازۀ فروش و ساخت ادویه از مواد مخدر به افغانستان را نداد


به اساس تعدیلاتی که در اوایل سال روان در قانون مبارزه علیه مواد مخدر به وجود آمد، به دولت افغانستان اجازه می‌دهد که با دریافت اجازه از بورد بین‌المللی کنترول مواد مخدر (INCB)، تریاک ضبط شده توسط نیروهای امنیتی افغان به کشورهای دیگر بفروشد و یا در داخل از آن ادویه تولید کند.

اما عثمان فروتن رئیس پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، بورد مذکور در پاسخ به این خواست، طی نامه به آنان اطلاع داده که بنا به برخی شرایط حکومت افغانستان اجازه فروش تریاک و استفاده از آن در تولید ادویه را ندارد.

وی گفت:

"بورد بین‌المللی کنترول مواد مخدر نگرانی خود را داشته‌است. برای آنان دلایل متعدد وجود دارد، از چگونگی کنترول مواد مخدر تا تبدیل آن به ادویه مجاز. تمام این مواردی است که از لحاظ تخنیکی بالای آن بحث شود و مورد نظر گرفته شود. بدون شک ظرفیتی که مواد مخدر ضبط شده را به ادویه تبدیل کند، ایجاب می‌کند که روی آن کار شود و بحث صورت گیرد."

آقای فروتن در ادامه افزود که وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در همکاری با سایر ادارات دولتی کار می‌کند تا با ساختن میکانیزم‌های معتبر، قناعت این بورد را حاصل کند.

بورد بین‌المللی کنترول مواد مخدر به اساس میکانیزمی که با معیارهای آن مطابقت داشته باشد به دولت‌ها اجازه فروش تریاک را می‌دهد.

به گفته مقام‌های وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به اساس یک پروسه شفاف تریاک کشف شده به پولیس سپرده می‌شود٬ که بعداً تریاک تحث آزمایش قرار گرفته و بعد از حکم محکمه داخلی و اجازه این بورد بفروش گذاشته می‌شود.

داکتر ظفر معین پیشین استراتژی و پالیسی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به این باور است که در شرایط کنونی افغانستان ظرفیت کافی و میکانیزم شفاف برای فروش و یا استفاده از تریاک در تولید ادویه را ندارد.

وی در صحبت با رادیو آزادی افزود:

"فکر نکنم که چنین ظرفیتی وجود داشته باشد. بدون آن که کشت زیاد شود و فایده آن به جیب‌های شخصی برود، به درد ما نمی‌خورد. بهتر خواهد بود تا به همین گونه آتش زده شود و یا پروسیجرهای برای آن ساخته شود که (INCB) قناعت کند که ما آنرا کنترول کرده می‌توانیم. مقررات در رابطه به چگونگی فروش، کنترول و مرجع فروش آن نیز باید ساخته شود. فرض مثال یک تاجر آنرا در افغانستان خرید، اما آن را دوباره در اینجا به فروش رساند، با این کار مشکل ما بیشتر می‌شود."

دولت افغانستان همه ساله به ارزش میلیون‌ها دالر تریاک و مواد کیمیاوی که از نزد قاچاقبران کشف و ضبط می‌شود، آتش می‌زند.

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به این باور است که اگر آنان بتوانند با ایجاد ظرفیت‌ها و میکانیزم‌ها جواز فروش تریاک را از (INCB) به دست بیاورند، فروش آن بالای دولت‌ها و شرکت‌های ادویه سازی عاید زیادی به دست خواهد داد.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:27 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG