لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۲

واکنش های بین المللی در قبال حملۀ انتحاری غرب کابل


حمله انتحاری در غرب کابل واکنش های بین المللی را بر انگیخته است.

در واکنش به حمله انتحاری روز چهارشنبه در کابل که منجر به کشته و زخمی شدن دهها تن از دانش آموزان گردید، سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین الملل و کانادا این عمل را تقبیح کرده و خواستار پایان دادن حملات به افراد ملکی گردیده اند.

دفتر نماینده سازمان ملل در افغانستان، یوناما، اظهارات سرمنشی سازمان ملل متحد را در مورد حمله انتحاری غرب کابل، به نشر رسانده است.

انتونیوگوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیوگوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

در اعلامیه به نقل از انتونیوگوترش سرمنشی سازمان ملل متحد گفته شده است که " هدف قرار دادن افراد ملکی به ویژه اطفال غیر قابل قبول است". در این اعلامیه آمده است که بسیاری از کسانی که در رویداد روز چهارشنبه در غرب کابل کشته و زخمی شده اند، اطفال زیر سن هژده سال بودند.

سازمان عفو بین الملل: هدف قرار دادن افراد ملکی و مراکز آموزشی، جنایت جنگی است

از سوی دیگر، سازمان عفو بین الملل که مرکز آن در نیویارک است، نیز با انتشار اعلامیه یی این حمله را تقبیح کرده و آن را " جنایت جنگی" خوانده است.

در این اعلامیه آمده است : " هدف قرار دادن آگاهانه افراد ملکی و مراکز آموزشی، جنایت جنگی است، به نظر می رسد که این حمله ناشی از خشونت های فرقه یی باشد، زیرا در این حمله اقلیت شیعه هدف قرار گرفته است".

اعلامیه همچنان به نا امنی ها در سایر ولایات افغانستان اشاره کرده و گفته است که کابل پایتخت افغانستان و سایر بخش های کشور مصئون نیست و افغانها به دلیل نا امنی ها به کشور های همسایه و کشور های اروپایی فرار می کنند.

تعدادی از مهاجرین افغان که از جرمنی اخراج شده و دوباره به افغانستان برگشته اند
تعدادی از مهاجرین افغان که از جرمنی اخراج شده و دوباره به افغانستان برگشته اند

برخی از کشور ها به ویژه جرمنی در ماه های اخیر صد ها مهاجر افغان را که درخواست پناهنده گی در آن کشور داده بودند، اخراج کرده و ایران و پاکستان نیز در برخی از موارد اسناد اقامت افغانهای مهاجر را تمدید نکرده و آنان را وادار کرده اند تا دوباره به افغانستان برگردند.

سازمان عفو بین الملل با اشاره به اخراج اجباری افغانها از خارج گفته است " اخراج مهاجرین افغان، تخطی از قوانین بین المللی است".

در همین حال، کانادا نیز حمله انتحاری بر مکتب خصوصی " مهدی موعود" را محکوم کرده و با خانواده های قربانیان و زخمی های رویداد، ابراز همدردی نموده است.

کانادا عاملین رویداد روز چهارشنبه کابل را دشمنان افغانستان و دشمنان بشریت خوانده است
کانادا عاملین رویداد روز چهارشنبه کابل را دشمنان افغانستان و دشمنان بشریت خوانده است

فرانسوا ریوست سفیر کانادا در کابل با انتشار بیانیه یی گفته است " عاملین این رویداد، دشمنان مردم افغانستان و دشمنان انسانیت هستند".

در نتیجه حمله انتحاری که عصر روز چهارشنبه صورت گرفت، سی و چهار تن کشته شده و حداقل پنجاه و شش تن دیگر جراحت برداشتند.

بر اساس گزارشها، حمله کننده انتحاری، داخل یک صنف مزدحم درسی گردید که در آن شاگردان سرگرم فراگیری دروس آماده گی برای شامل شدن در امتحان پوهنتون بودند.

گروه داعش که در گذشته نیز حملاتی را بالای مراکز دینی و اموزشی شیعه ها در افغانستان انجام داده است، مسوولیت این رویداد را به عهده گرفته است.

حمله کننده انتحاری در غرب کابل ، شاگردان یک کورس آموزشی را هدف قرار داد
حمله کننده انتحاری در غرب کابل ، شاگردان یک کورس آموزشی را هدف قرار داد

موجی از خشونت ها و حملات مسلحانه در افغانستان که عمدتآ به وسیله طالبان و گروه داعش صورت میگیرد، میزان تلفات افراد ملکی را در کشور افزایش داده و فضای تازه یی از نگرانی و وحشت را در میان مردم به وجود آورده است.

طالبان مسلح به روز جمعه گذشته با تهاجم به شهر غزنی در یکصد و پنجاه کیلومتری کابل، این شهر را برای چهار روز در اختیار خود گرفته و ساختمان های دولتی، مراکز آموزشی و دفاتر رسانه ها را به آتش کشیده و تعداد زیادی از افراد ملکی و نظامی را نیز به گلوله بستند.

سازمان ملل متحد: در جریان شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی در افغانستان ۱۶۹۲ نفر کشته شده و ۳۴۳۰ تن دیگر جراحت برداشته اند

سازمان ملل متحد ماه گذشته اعلان کرد که همزمان با افزایش خشونت ها در افغانستان، میزان تلفات افراد ملکی در کشور نیز به طور بی سابقه یی بلند رفته است.

بر اساس گزارش این سازمان، در جریان شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی در افغانستان ۱۶۹۲ نفر کشته شده و ۳۴۳۰ تن دیگر جراحت برداشته اند. در میان کشته شده‌ها و زخمی‌های رویداد ها، تعداد زیاد زنان و کودکان نیز شامل هستند.

گزارش : برشنانظری

XS
SM
MD
LG