لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۲

افغانستان

ساختمان‌های اداری غزنی بازسازی می‌شوند

رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که ۲۰ میلیون دالر برای بازسازی ساختمان‌های اداری غزنی به‌طور فوری اختصاص داده می‌شود.

محمد اشرف غنی این سخن را امروز در جریان سفر به شهر غزنی گفت.

شهر غزنی به تازه‌گی صحنه جنگ و درگیری شدید میان طالبان مسلح و نیرو‌های افغان بود.

ریاست جمهوری افغانستان در یک خبرنامه می‌گوید که آقای غنی در غزنی در یک نشست امنیتی نیز اشتراک کرد.

رئیس جمهور اشرف غنی درین نشست گفته‌است، عمق توطئه غزنی توسط امنیت ملی بررسی و نقاط ضعف آشکار شوند.

جنرال محمد شریف یفتلی لوی درستیز وزارت دفاع افغانستان درین نشست گفته‌است که عملیات تصفیوی در شهر غزنی ادامه دارد و کمر بند‌های امنیتی در بخش‌های مختلف این شهر ایجاد شده‌اند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

حکومت طالبان از علمای دینی خواست از بحث در مورد موضوعات اختلافی خودداری کنند

تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

ریاست‌الوزرای حکومت طالبان از علمای دینی خواسته است که از بحث در مورد موضوعات اختلافی در رسانه‌ها و مکان‌های عامه خودداری کنند.

در اعلامیه که در شبکه اکس یا تویتر سابق ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان نشر شده آمده است که علما از بیان مسایلی که مردم در مورد آن درک کافی ندارند، در مکان‌های عامه پرهیز کنند.

پیش از این شماری از علمای دینی و مدافعان حقوق بشر، در بحث های رسانه یی و نشستهای متعدد، فرمان‌های صادر شده از سوی رهبر طالبان برای اعمال محدودیت بر تحصیل، کار و سایر فعالیت‌های اجتماعی دختران را در تضاد با شریعت دانسته و آن را مورد انتقاد قرار داده اند.

مقامات طالبان بر این باورند که تمام دستورات آنها طبق ارشادات فقه حنفی صادر میشود، اما برخی از دانشمندان فقه حنفی بر این باورند که شمار زیادی از اقدامات حکومت طالبان موازی با اصول فقه حنفی نیست.

هفت عضو تحریک طالبان پاکستان و ۸ سرباز پاکستانی در نزدیکی مرز با افغانستان کشته شدند

 برخی از اعصای تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند.
برخی از اعصای تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق مرزی میان افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند.

مقامات پاکستانی امروز جمعه گفتند که حداقل هشت سرباز پاکستانی و هفت جنگجوی افراطی در چندین حمله در نزدیکی مرز افغانستان کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری دی پی ای جرمنی، منابع استخباراتی پاکستان به این خبرگزاری گفته اند که شب گذشته گروهی از طالبان پاکستانی با سلاح های سنگین به یک پوسته نظامی در وزیرستان جنوبی حمله کردند که در نتیجه آن شش سرباز کشته و ده سرباز دیگر مجروح شدند.

به گفته این منابع، درگیری پس از حمله به پوسته نظامی تا چند ساعت ادامه داشت. مقامات می گویند که در یک حادثۀ جداگانه دو سرباز پاکستانی در نتیجۀ برخورد بین نیروهای مرزی پاکستان و طالبان افغانستان کشته شدند.

مقامات پاکستانی همچنین مدعی شده اند که شب گذشته هفت تن از اعضای گروه طالبان مسلح که قصد عبور از مرز افغانستان را داشتند، توسط سربازان پاکستانی به قتل رسیدند.

پیش از این نیز بارها از سوی مقامات پاکستانی ادعاهای مبنی بر عبور جنگجویان از خاک افغانستان به پاکستان مطرح شده است، اما حکومت طالبان همواره این ادعاها را رد کرده و گفته است که اجازه نمیدهد از خاک افغانستان برای حمله به دیگران استفاده شود.

ینس ستولتنبرگ: خروج نیروهای ناتو از افغانستان بهترین تصمیم بود

 ینس ستولتنبرگ، سرمنشی پیمان ناتو
ینس ستولتنبرگ، سرمنشی پیمان ناتو

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی پیمان ناتو که دوره کاری اش به پایان رسیده، می گوید که ملت سازی بالاترین هدف نیروهای بین المللی در افغانستان بود و سقوط فوری دولت افغانستان نشان داد که خروج نیروهای ناتو از آن کشور بهترین تصمیم بود.

ستولتنبرگ روز پنجشنبه(۱۰ سپتمبر) در مراسمی که به مناسبت خداحافظی با او ترتیب شده بود همچنین گفت که ماموریت ناتو در افغانستان خیلی طولانی شد و حتی بعد از ۲۰ سال جنگ، آنها در جنگ پیروز نشده بودند و در افغانستان هم متحدی وجود نداشت که بعد از خروج نیروهای ناتو مسؤلیت را بپذیرید.

ینس استولتنبرگ در ده سال گذشته سرمنشی پیمان ناتو بود و حالا که دوره کاریش به پایان رسید، مارک روته، صدراعظم سابق هالند به جای او تعیین شده است.

طالبان بار دیگر با نیروهای مرزی پاکستان در ولایت خوست گیر شده اند

ولایت خوست در نقشه افغانستان
ولایت خوست در نقشه افغانستان

منابع محلی از درگیری بین نیروهای نظامی پاکستان و جنگجویان طالبان در ولایت خوست خبر می‌دهند.

بر اساس گزارش ها، این درگیری در منطقۀ بندر غلام خان در ولسوالی گربز ولایت خوست ادامه دارد. گفته می شود که هر دو جانب از سلاح های سبک و ثقیل استفاده می کنند.

منابع گفته اند که شماری از باشندگان بندر غلام خان به دلیل جنگ جاری خانه های شان را ترک کرده اند.

علت این درگیری تا هنوز روشن نیست و گروه طالبان تا هنوز در مورد چیزی نگفته است.

این بار نخست نیست، هر چند گاهی، درگیری هایی پراکنده بین جنگجویان طالبان و نیروهای نظامی پاکستان در امتداد سرحدات دو کشور صورت می گیرد.

حکومت طالبان برنامه سروی و نمونه برداری خاک اطراف کانال قوش تپه را آغاز کرد

نمایی از کانادا قوش تپه در شمال افغانستان.
نمایی از کانادا قوش تپه در شمال افغانستان.

وزارت زراعت ، آبیاری و مالداری حکومت طالبان برنامۀ سروی و نمونه گیری خاک کانال قوش تپه در شمال افغانستان را آغاز کرده است.

تلویزیون ملی افغانستان در کنترل طالبان روز پنجشنبه گزارش داد که این برنامه توسط تیم شش نفری متخصصین ریاست تحقیقات خاک شناسی وزارت زراعت به اجرا گذاشته می شود.

در ادامه آمده است که در مدت دو ماه نمونه گیری ، نباتات قابل زرع در ساحات کانال قوش تپه مشخص می شود و طرح دیزاین کانال های فرعی آماده خواهد شد.

کانال آبی قوش تپه ۲۸۵ کیلومتر طول دارد.

کار کندن کاری این کانال در سال ۲۰۲۲ آغاز شد و فاز اول آن با طول بیش از یکصد کیلومتر در ماه فبروری سال ۲۰۲۳ تکمیل شد.

اکنون کار روی فاز دوم این کانال ادامه دارد.

کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا انتونی بلینکن را در ارتباط به افغانستان، خوانده است

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا .
انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا .

کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده ، انتونی بلینکن وزیر خارجۀ این کشور را به جلسۀ استماعیۀ این کمیته به روز سه شنبه هفتۀ آینده (۲۴ سپتمبر) فراخوانده است.

از بلینکن خواسته شده که به سوالات در بارۀ خروج پر هرج و مرج نیروهای امریکایی از افغانستان پاسخ بدهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده ، در اعلامیه ای گفته است که اگر بلینکن در این نشست استماعیه حاضر نشود ، رئیس این کمیته در گزارشی به مجلس نمایندگان پیشنهاد خواهد کرد که او را به بی حرمتی به فراخوانی کمیته متهم کند.

پیش از این ، کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده از وزیر خارجۀ این کشور خواسته بود که روز پنجشنبه ۱۹ سپتمبر در نشست این کمیته حاضر شود ؛ اما وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته بود که انتونی بلینکن نمی تواند که در این تاریخ حضور یابد.

سخنگوی این وزارت در اوائل این ماه گفت که بلینکن تا حال ۱۴ بار در نشست های استماعیۀ کانگرس در پیوند به موضوع افغانستان اشتراک کرده و چهار بار در کمیتۀ روابط خارجی حاضر شده است.

او همچنان گفته که وزارت خارجه به شمول متن های مصاحبه ها در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و دیگر شواهد ، نزدیک به ۲۰ هزار صفحه اسناد را ارائه کرده است.

هشدار رئیس مایکروسافت دربارۀ تهدیدات خارجی در انتخابات ۲۰۲۴ در امریکا

اسمیت: روسیه، ایران و چین با منافع مشترک در بی اعتبار ساختن دموکراسی در چشم رای دهندگان، در ایالات متحدۀ امریکا هستند.
اسمیت: روسیه، ایران و چین با منافع مشترک در بی اعتبار ساختن دموکراسی در چشم رای دهندگان، در ایالات متحدۀ امریکا هستند.

برد سمیت، رئیس شرکت مایکروسافت، از تلاش‌های خارجی برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر هشدار داد.

سمیت روز چهارشنبه (۱۸ سپتمبر) اعلام کرد که خطرناک‌ترین لحظه، ۴۸ ساعت قبل از انتخابات خواهد بود. او همچنین اشاره کرد که رقابت برای قصر سفید ممکن است بین دونالد ترمپ، نامزد جمهوری‌خواه، و کامالا هریس از حزب دموکرات باشد. اما این انتخاباتی است که در آن روسیه در مقابل هاریس و ایران در برابر ترمپ قرار دارند.

رئیس مایکروسافت تأکید کرد که در این انتخابات، کشورهای روسیه، ایران و چین با منافع مشترک در بی‌اعتبار ساختن دموکراسی در چشم رأی‌دهندگان آمریکایی حضور دارند.

تیم انتخاباتی کامالا هریس شبکه‌های محلی را به انتشار پیام‌های کمپاین خود تشویق کرد

تماس ملی هاریس با حامیان امریکایی-پولندی برای حمایت از کمپاین
تماس ملی هاریس با حامیان امریکایی-پولندی برای حمایت از کمپاین

در حالی که کامالا هریس و دونالد ترمپ نامزدان حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا برای حمایت از جامعه‌ای که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در رقابت‌های ایالتی ایفا کند، تلاش می‌کنند، کامالا هریس امیدوار است که از خصومت تاریخی امریکایی‌های پولندی‌الاصل با روسیه و تردید دونالد ترمپ در حمایت از اوکراین استفاده کند.

تیم انتخاباتی کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات، روز چهارشنبه (۱۸ سپتمبر) یک تماس ملی با حامیان امریکایی-پولندی خود را ترتیب داد، تا شبکه‌های محلی را به انتشار پیام‌های کمپاین خود تشویق کند.

قرار است دونالد ترمپ به نوبه خود، در ۲۲ سپتمبر از زیارتگاه امریکایی‌های پولندی‌الاصل در پنسیلوانیا برای رونمایی از بنای یادبود جنبش همبستگی ضد کمونیستی، بازدید کند. این نامزد جمهوری‌خواه همزمان با آندری دودا، رئیس جمهور پولند در آنجا حضور خواهد داشت.

گوترش: نقض حقوق بشر در افغانستان «هولناک‌ترین جنبۀ رژیم طالبان» است

گوترش ابراز نگرانی کرد که تبعیض و تروریسم از افغانستان به دیگر کشورها صادر می‌شود.
گوترش ابراز نگرانی کرد که تبعیض و تروریسم از افغانستان به دیگر کشورها صادر می‌شود.

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل از تدویر یک نشست فوق‌العاده در مورد افغانستان خبر داد، اما در مورد تاریخ دقیق آن چیزی نگفته است.

گوترش روز چهارشنبه (۱۸ سپتمبر) در یک کنفرانس خبری در حاشیۀ نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان گفت که این نشست روی "نقض فاحش حقوق بشری، به ویژه حقوق زنان و دختران افغان" متمرکز خواهد بود. سرمنشی سازمان ملل آن را "هولناک‌ترین جنبۀ رژیم طالبان" توصیف کرد.

گوترش همچنین در مورد تبعیض علیه گروه‌های قومی و صدور تروریسم از افغانستان به سایر کشورها ابراز نگرانی کرده است.

اما امیر خان متقی سرپرست وزیر خارجهٔ حکومت طالبان امروز (پنجشنبه ۱۹ سپتمبر) در یک نشست خبری زیر نام "حساب‌دهی حکومت به ملت" اظهارات آقای گوتیرش را رد کرده، او را به کمبود اطلاعات متهم کرد.

در نشست روز چهارشنبه (۱۸ سپتمبر) شورای امنیت سازمان ملل متحد، همه کشورها به غیر از چین و روسیه که از متحدان طالبان هستند، وضعیت افغانستان را نگران‌کننده توصیف کرده و تصویب قانون "امر به معروف و نهی از منکر" این گروه را محکوم کردند.

ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و آموزش زنان و دختران افغان در پوهنتون‌ها، منع کار زنان در بسیاری ادارات دولتی و همه موسسات و نهادهای غیر دولتی، ممنوعیت ورزش زنان و دختران، ممنوعیت رفتن زنان به حمام‌های زنانه، پارک‌ها و تفریح‌گاه‌ها، سفر بدون محرم شرعی در مسیرهای طولانی، محدودیت استفاده از حمل و نقل عمومی، رعایت حجاب اجباری تعریف شده از سوی حکومت طالبان و منع فعالیت آرایشگاه‌های زنانه از موارد عمدۀ نقض حقوق بشری زنان و دختران از سوی طالبان به شمار می‌رود.

دعوت روسیه از وزیر خارجۀ طالبان برای شرکت در نشست فارمت مسکو

امیرخان متقی به دعوت روسیه برای اشتراک در نشست فارمت مسکو پاسخ مثبت داده است.
امیرخان متقی به دعوت روسیه برای اشتراک در نشست فارمت مسکو پاسخ مثبت داده است.

روسیه از امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان دعوت کرده است تا در نشست بعدی فارمت مسکو اشتراک کند.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی این وزارت شام گذشته در شبکه ایکس (تویتر سابق) خبر داد که دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، در دیدار دیروزش با آقای متقی، دعوتنامه فارمت مسکو را پیشکش کرد.

به گفته آقای احمد، امیرخان متقی نشست بعدی فارمت مسکو را فرصتی دیگر خوانده که طی آن با مقام‌های عالی‌رتبه روسیه و نمایندگان کشورهای منطقه دیدار و گفتگو خواهد کرد.

هنوز تاریخ دقیق برگزاری نشست بعدی فارمت مسکو روشن نیست، اما سلسله این نشست‌ها در ۲۰۱۷ آغاز شد که در آن نمایندگان روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، ایران و هند دیدار و روی موضوعات مشترک گفتگو می‌کنند.

روسیه پیش از این هم مقام‌های طالبان را برای اشتراک در نشست فارمت مسکو و چندین نشست دیگر دعوت کرده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG