لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

شورای صلح و شورای علما از حکومت و طالبان خواستار "اعلام آتش بس در عید" شدند


شورای عالی صلح و شورای علمای افغانستان از طالبان و حکومت افغانستان خواستار اعلام آتش بس در روزهای عید شدند.

در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان شورای عالی صلح و شورای علمای افغانستان با یک صدا از طالبان و حکومت افغانستان می‌خواهند تا به خواست مردم در رابطه به آتش بس لبیک بگویند.

کریم خلیلی و مولوی قیام الدین کشاف می‌گویند که مردم افغانستان نیاز دارند تا عید سعید قربان را در امنیت با فکر آرام سپری کنند.

آقای خلیلی روز شنبه در یک نشست در کابل از هر دو طرف یعنی حکومت افغانستان و طالبان خواست تا مانند عید سعید فطر در روزهای عید قربان نیز آتش بس نمایند.

کریم خلیلی
کریم خلیلی

او افزود:

"از همه تحریک طالبان به‌خصوص از رهبری این تحریک خواستار هستیم که اعلام آتش بس کند و یک آتش بس دو جانبه از طرف دولت افغانستان و رهبری تحریک طالبان اعلام و رعایت شود، امیدوار هستم که این گام برداشته شود."

این خواست در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش ده‌ها تن از علمای جهان اسلام به شمول امام کعبه در نشستی در عربستان سعودی جنگ افغانستان را فتنه خواندند و خواستار خاتمه آن گردیدند.

پیش از آن نزدیک به سه هزار عالم دین در یک گردهمایی در کابل نیز علیه جنگ در افغانستان فتوا صادر کردند و گفتند که این جنگ حرام است.

همچنان چند ماه قبل شماری از علمای اندونیزیا، افغانستان و پاکستان نیز طی نشستی در اندونیزیا خواهان قطع جنگ و آغاز گفتگوها در افغانستان شدند.

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد نیز به تازه‌گی گفته است که ختم جنگ در افغانستان راه حل نظامی ندارد و وی خواستار آتش بس فوری در این کشور گردیده است.

حالا مولوی قیام الدین کشاف رئیس شورای علمای افغانستان نیز با اشاره به نشست‌ها و موقف علمای دینی از حکومت و طالبان می‌خواهد که آتش بس دوامدار را اعلام نمایند تا زمینه برای گفتگوهای صلح مساعد گردد.

قیام الدین کشاف
قیام الدین کشاف

​او افزود:

"به خواست علما و این ملت رنجدیده ما خواستار آتش بس دراز مدت که راه را برای مذاکرات صلح هموار سازد هستم، خدا کند که ملت افغانستان روزهای عید و روز ها و ماه های بعد از آن را در صلح سپری کند."

طالبان تا هنوز دراین باره ابراز نظر نکرده اند اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهورافغانستان میگوید که مشوره ها و رای زنی درباره اعلام آتش بس ادامه دارد رئیس جمهورغنی به زودی دراین باره موقف خود را اعلام خواهد کرد.

طالبان پس از اعلان آتش بس از سوی حکومت در سه روز عید سعید فطر آتش بس اعلام کردند و این اقدام بی سابقه با استقبال گرم درسطح افغانستان و جهان روبه رو شد.

حالا انتظارها در افغانستان این است تا درعید سعید قربان باری دیگر آتش بس دو طرفه اعلام گردد و با تمدید آن زمینه برای آغاز مذاکرات صلح دراین کشور فراهم شود.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG