لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۵

وزارت دفاع: در باره خصوصی سازی جنگ افغانستان حکومت می‌تواند تصمیم بگیرد


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، حکومت می‌تواند در باره خصوصی سازی جنگ افغانستان تصمیم بگیرد اما قوای مسلح توان دفاع از خاک شان‌را دارد.

وزارت دفاع افغانستان در باره گزارش‌های که گویا علاقه‌مندی امریکا برای خصوصی سازی جنگ افغانستان بیشتر شده می‌گوید، در این باره حکومت افغانستان می‌تواند تصمیم بگیرد.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، قوای مسلح افغان توانایی دفاع از خاک شان‌را دارند.

غفور احمد جاوید
غفور احمد جاوید

"تصمیم در باره خصوصی سازی جنگ را رئیس جمهور و دیگر رهبران سیاسی می‌توانند بگیرند اما تاکنون تمامی مدیریت جنگ را نیرو‌ های امنیتی افغان به‌دست داشته اند."

این در حالیست که براساس برخی گزارش‌ها علاقه‌مندی دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا برای خصوصی سازی جنگ افغانستان بیشتر شده‌است.

صدای امریکا به نقل از برخی مقامات امریکایی نوشته است که ترمپ در این باره اظهار خوشبینی کرده است.

تا هنوز کدام مقام رسمی این موضوع را تائید نکرده اما پیش از این اریک پرینس رئیس کمپنی بلک واتر گفته بود که در باره خصوصی سازی جنگ افغانستان با رئیس جمهور ترمپ صحبت‌های داشته است.

چندی پیش روزنامه بریتانوی فاینشل تایمز در یک گزارش نوشته بود که کمپنی خصوصی بلک واتر پیشنهاد ایجاد یک نیروی غیر دولتی را کرده‌است.

براساس معلومات منبع، کمپنی بلک واتر براساس یک پلان دو ساله میخواهد ۵ هزار نیرو و حدود ۱۰۰ هلیکوپتر را در جنگ افغانستان علیه مخالفین مسلح بکار بررد که به این ترتیب هزینه مالی سالانه امریکا در جنگ افغانستان کمتر از ده میلیارد دالر شود.

در همین حال برخی از اعضای ولسی جرگه مخالف خصوصی سازی جنگ افغانستان اند.

عبدالقادر ځاځی وطندوست
عبدالقادر ځاځی وطندوست

عبدالقادر ځاځی وطندوست یکی از اعضای این جرگه چنین گفت:

"ما به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم و افغانستان سرزمین نیست که هرکس بیاید و تمرینات انجام بدهد و ما مخالف خصوصی سازی جنگ افغانستان هستیم."

به گفته آقای حاحی نیاز است که امریکا بجای خصوصی سازی جنگ افغانستان باید روی تقویت قوای مسلح افغان تمرکز نماید و برای تامین صلح و ثبات در این کشور تلاش‌های‌اش را تسریع بخشد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG