لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

شماری از جوانان: افزایش فقر در کشور خوشی‌های عید را کم رنگ ساخته‌است


عکس جنبه تزئینی دارد
عکس جنبه تزئینی دارد

با فرا رسیدن عید قربان شماری جوانان افغان می‌گویند، افزایش فقر و ناداری در کشور روی خوشی‌های آنان نیز تأثیر بد بجا گذاشته‌است.

آنان می‌گویند، بخاطر اقتصاد ضعیف چنانچه که لازم است برای عید آماده‌گی گرفته نمی‌توانند.

محمد واصل یک‌تن از باشنده‌های کابل می‌گوید، بخاطر عید خوشحال است اما توانایی تجلیل بهتر عید را ندارد.

وی گفت:

" فقر سبب می‌شود که بسیاری جوانان مسئولیت‌های خود و خانواده خویش را به گونه درست انجام ندهد و مانند عید بسیاری مراسم خوشی را با دست خالی می‌گذرانند."

به اساس ارقام رسمی بیشتر از نصف نفوس افغانستان زیر خط فقر زنده‌گی می‌کنند.

پیش از این بانک جهانی با نشر گزارش سطح فقر در افغانستان را نگران کننده دانسته و از حکومت این کشور خواسته‌است که بخاطر از بین بردن این پدیده گام‌های جدی بردارد.

هر چند حکومت وحدت ملی بخصوص رئیس جمهور غنی بخاطر از بین بردن فقر در کشور تعهد کرده‌است اما شماری باشنده‌های کابل هنوز هم در این بخش انتقاد می‌کنند.

محب الله ترکاری فروش در شهر کابل می‌گوید، با گذشت هر روز وضعیت اقتصادی‌اش خرابتر می‌شود و امید بهتر شدن زنده‌گی اش را به جز خداوند از کسی دیگر ندارد.

وی افزود:

"همه روزه حدود صد الی یک و نیم صد افغانی ترکاری به فروش می‌رسانم با این پول زنده‌گی را می‌گذرانم حالا عید رسیده اما ما هیچ چیزی یعنی نه لباس و نه هم میوه بخاطر عید نگرفتیم."

افغانستان به سطح جهان از جمله کشور‌های محدود شمرده می‌شود که با وجود داشتن ذخایر زیاد طبیعی هنوز هم یک کشور فقیر حساب می‌شود.

از سوی هم کمال سادات معین امور جوانان افغانستان می‌گوید، جنگ جاری در کشور سبب شده که بخاطر از بین بردن فقر گام‌های جدی برداشته نشود.

به گفته آقای سادات، هر چند حکومت بخاطر از بین بردن این پدیده گام‌های برداشته است اما جنگ تحمیل شده بالای افغان‌ها روی تمام مسایل تأثیر منفی بجا گذاشته است.

سید کمال سادات

وی گفت:

"بدبختی در افغانستان از همان روز آغاز شد که جنگ در این کشور آغاز گردید، این چهاردهه جنگ ما را به چنین وضعیت روبرو ساخته‌است اما ما پلان استراتژیک ۵ ساله را بخاطر بهتر ساختن وضعیت جوانان ساخته‌ایم که با عملی شدن آن وضعیت جوانان بهبود می‌یابد."

جنگ، بی‌سوادی، بی‌کاری، خشکسالی و عملی نشدن پروژه‌های بنیادی از سوی حکومت از جمله عوامل بیکاری و فقر در کشور دانسته می‌شود.

از سوی هم برخی عالمان دین می‌گویند، کسانی‌که امکانات مالی بهتر دارند باید در برابر افراد فقیر مسئولیت اخلاقی و اسلامی خود را انجام دهد.

احسان الحق حنفی یکتن از عالمان دین در این مورد می‌گوید:

"اگر ما امکانات مالی داریم باید دست فقرا را بگیریم با یتیمان کمک کنیم، از حال همسایه‌های خود باخبر باشیم، اینجاست که ما خوشی عید را به گونه درست تجلیل می‌کنیم."

به گفته آقای حنفی، این‌که افغانستان یک کشور اسلامی است و تمام باشنده‌گان آن مسلمان اند باید از لحاظ مالی با افراد فقیر کمک نمایند و بخاطر از بین بردن فقر در جامعه مسئولیت خویش را ادا نمایند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG