لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

عید برخی از محصلین در لیلیه پوهنتون کابل!


شماری از محصلین در لیلیه پوهنتون‌های کابل می‌گویند آنان به سبب ناامنی در ولایات‌ها و مشکلات اقتصادی از رفتن به خانه‌های شان در ایام عید محروم اند.

عید ایام شادی و دید و بازدید از دوستان و اقارب میان مسلمانان گفته شده است اما شماری از محصلین برخی ولایات در لیلیه پوهنتون‌ها کابل میگویند که آنان به سبب ناامنی در ولایات، مشکلات اقتصادی و برخی عوامل دیگر نمی‌توانند عید را با خانواده و دوستان شان یکجا تجلیل کنند.

عیسی خان محمدی یکی از محصلین پوهنحی ژورنالیزم پوهنتون کابل که باشنده ولایت کندز بوده می‌گوید از چند سال به این طرف شب و روز عید اش را به سبب ناامنی در دوری از فامیل در لیلیه سپری می‌کند که به گفته وی این حالت برایش خیلی مایوس کننده و دشوار است.

او افزود:

"به‌خاطر این‌که مشکلات امنیتی بیشتر است نمی‌توانیم به خانه برویم و به همین خاطر در لیلیه می‌باشیم وقتی مسافر استیم عید بالای ما سخت می‌گذرد بخاطریکه از خانه و فامیل دور بوده و از خوشی که با پدر و مادر دارم محروم استم."

پوهنتون کابل
پوهنتون کابل

وی که از جنگ و ناامنی مایوس به نظر می‌رسد و عامل دوری از خانواده اش در ایام عید را جنگ و ناامنی می خواند می‌گوید با وجود همه فشارهای زنده‌گی تلاش می‌کند تا تحصیل کند تا در آبادی افغانستان سهم گیرد.

وسیم باشنده ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار محصل دیگریست که در پوهنتون کابل مصروف فرا گیری تحصیل است و شب و روزاش را در جمع دیگر جوانان در لیلیه سپری می‌کند.

او نیز از کسانیست که در ایام عید از دیدار خانواده و دوستان اش محروم است و میگوید در کنار ناامنی مشکلات اقتصادی نیز مانع رفتن اش به خانه شده‌است.

او افزود:

"پول نداشتم و یکی از دلایل همین بود که نتوانستم در روزهای عید با خانواده باشم از سوی دیگر ناامنی هم است من خودم باشنده ولسوالی خوگیانی استم و همه می‌دانند که در آنجا حضور داعش بسیار زیاد است و به همین خاطر نتوانستم که در عید به خانه بروم."

وسیم می‌گوید که در روزهای عید بیشتر در لیلیه می‌باشند و در بعضی اوقات به خانه خویشاوندان و یا همصنفی های شان که در کابل زنده‌گی دارند برای عید مبارکی می‌رود اما می‌گوید با آنهم دوری از فامیل بالایش سخت می‌گذرد زیرا از دیدار پدر، مادر و خواهر و برادرانش محروم است.

وی از حکومت می‌خواهد تا برای تامین امنیت تلاش بیشتر کند تا وضعیت در کشور آرام شده و بخاطر جمع بتوانند عید را با خانواده و دوستان شان سپری کنند.

در این حال کمیسیون تحصیلات عالی ولسی جرگه با توجه به مشکل محصلین در لیلیه پوهنتون‌ها و دوری آنها از فامیل‌های شان در ایام عید از رهبری وزارت تحصیلات عالی می‌خواهد تا از وضعیت این محصلین با خبری کند.

عبدالقادر قلاتوال یکی از اعضای کمیسیون تحصیلات عالی ولسی جرگه در مورد گفت:

عبدالقادر قلات‎وال
عبدالقادر قلات‎وال

"به وزارت تحصیلات عالی لازم است که در مورد این محصلین توجه جدی نموده و به مشکل شان رسیده‌گی کند تا محصل چنین احساس نکند که گویا آن‌ها از خانه خود مسافر استند حد اقل اگر چیزی دیگر نیست برایشان کیک و کلچه را محیا کند."

این تنها پوهنتون کابل نیست که محصلین در لیلیه به دور از فامیل عید شان را در بین هم سپری میکنند بلکه در دیگر پوهنتون ها نیز محصلین با چنین وضعیت روبه‌رو استند.

وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‌گوید که هیئت رهبری وزارت همه ساله در ایام عید از محصلین که در لیلیه‌های بود و باش دارند باخبری کرده و حتی رئیس جمهور کشور نیز آنها را به حضور می‌پذیرد.

فیصل امین سخنگوی این وزارت در مورد توجه به محصلین در ایام عید می‌گوید:

"در ایام عید وقتی‌که محصلین ما پیش خانواده های‌شان رفته نمی‌توانند در این جا برنامه‌های خوب دیگر وجود دارد که رهبری وزارت با آن‌ها دیدار می‌کند، از سوی دیگر برنامه‌های را رئیس جمهور هم در نظر می‌گیرد و در ایام عید که با اکثریت این محصلین از نزدیک دیدار می‌کند."

فیصل امین
فیصل امین

آقای امین همچنان گفت که رئیس جمهور کشور این محصلین را با اهدای تحایف و پول نقد مورد شفقت قرارداده و آنها را برای ادامه تحصیل نیز تشویق می‌کند.

در این حال برخی از کارشناسان و استادان پوهنتون ها می‌گویند این محصلین در ایام عید به همدری و دلجوی های بیشتر نیاز دارند و در کنار وزارت تحصیلات عالی برخی نهادهای دیگر نیز مسئولیت دارند تا زمینه سرگرمی را برای آنها فراهم سازد.

شرف الدین عظیمی استاد روانشناسی پوهنتون تعلیم و تربیه استاد برهان الدین ربانی می‌گوید این محصلین در عالم دوری از فامیل با حالت بد و مایوسی بیش از حد روبه‌رو میباشند.

​او افزود:

"وقتی خاطرات گذشته به یاد آنها می‌آید بسیار مایوس می‌شوند و احساس تنهایی می‌کنند در چنین حالت اکثریت رسانه ها رادیوها تلویزیون ها اینها را به برنامه ها و کنسرت‌ها دعوت کند تا آنها احساس ناراحتی و تنهایی را نکنند."

وی می‌گوید که محصلین که به سبب مشکلات و عوامل مختلف در ایام عید از خانواده های شان بدور می‌مانند باید بجای سپری کردن وقت شان در لیلیه بهتر است تا به محلات تفریحی و تجموعات و مراسم مردمی رفته و عید شان را با خوشی سپری کنند تا با این کارهم از مایوسی شان کاسته شود و هم دوری از فامیل را بیشتر احساس نکنند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG