لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

جزئیات تازۀ ارگ در مورد آتش‌بس سه ماهه با طالبان مسلح


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید پس از این که طالبان موقف‌شان را در مورد آتش‌بس اعلام کنند، آتش‌بس حکومت افغانستان نافذ می‌گردد.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید کمیسیون ملی به‌خاطر مدیریت درست آتش‌بس به سطح ولایات و ولسوالی‌ها ایجاد شده و مشوره‌های تمام اقشار جامعه و نهادهای مختلف در خصوص آتش‌بس مد نظر گرفته شده‌است.

محمد هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور روز دوشنبه «۲۹ اسد ۱۳۹۷» در یک نشست خبری در کابل گفت، حکومت افغانستان خواهان آتش‌بس سراسری در افغانستان بوده و از طالبان نیز می‌خواهد که به آتش‌بس آماده‌گی نشان بدهد تا زمینه برای مذاکرات صلح فراهم گردد.

هارون چخانسوری
هارون چخانسوری

وی در مورد آتش‌بس اعلام شده از سوی رئیس جمهور وضاحت بیشتر داده چنین گفت:

"آتش‌بس یک‌جانبه نیست همه‌جانبه است و در تمام افغانستان باید باشد. اگر طالبان آتش‌بس را قبول کرد، آتش‌بس حکومت افغانستان نافذ می‌شود و تا آن زمان به تمام نیرو های امنیتی و دفاعی هدایت داده شده که به عملیات خود ادامه بدهند تا این‌که طالبان موقف رسمی‌شان را اعلام کند."

آقای چخانسوری گفت که اعلام آتش‌بس به‌گونه غیر رسمی و در برخی مناطق معنی آتش‌بس را ندارد.

وی گفت پس از این که آتش‌بس نافذ گردد یک مرکز هماهنگی ایجاد شده و از چگونگی کار کمیسیون‌های ایجاد شده در خصوص آتش‌بس نظارت کرده گزارشات خود را در مورد رعایت آتش‌بس ارائه می‌کند.

آقای چخانسوری گفت که وحدت ملی مردم، تمامیت ارضی افغانستان، عملکرد حکومت و تمام برنامه‌های صلح در چهارچوب قانون اساسی، خطوط سرخ حکومت افغانستان می‌باشد.

رئیس جمهور افغانستان ناوقت روز گذشته در مراسم که به مناسبت ۹۹مین سالروز استرداد استقلال کشور برگزار شده بود برای مدت سه ماه آتش‌بس مشروط را از روز عرفه الی روز میلاد نبی (ص) با طالبان مسلح اعلام کرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان گفت هرگاه طرف مقابل که در جنگ است، آن‌ها هم مراعات کنند آتش‌بس داریم اگر مراعات نکنند متأسفانه آتش‌بس معنی خود را از دست می‌دهد.

هرچند طالبان تا حال به گونه رسمی در خصوص آتش بس موقف شان را واضح نساخته اند اما آژانس رویترز به نقل از دو قوماندانان طالب که از آنها نام گرفته نشده است گفته است که مولوی هبت الله رهبر طالبان آتش بس اعلام شده از سوی رئیس جمهور غنی را رد کرده است.

یک قوماندان طالب به شرط افشا نشدن نامش به آژانس خبری رویترز گفته است که آتش بس اعلام شده در عید سعید فطر به نفع نیروهای امریکایی تمام شده و آنان دیگر نمی‌خواهند آتش بس نمایند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفته است که به مناسبت عید قربان از صبح امروز روند رهایی ۵۰۰ زندانی افغان را در چند ولایت آغاز کرده اند.

  • اما سؤال اینجاست که اعلام آتش‌بس آنهم به‌گونه مشروط از سوی حکومت چه معنی دارد؟

ودیر صافی کارشناس سیاسی افغان در مورد چنین وضاحت می‌دهد:

"این اعلام همین معنی را می‌رساند که ما آتش‌بس می‌خواهیم در عید قربان و این هم قدم‌های است که برای صلح برداشته می‌شود و هرگاه طرف مقابل قبول نمی‌کند ما هم حاضر به دفاع از خود استیم."

آقای صافی می‌گوید که با توجه به رویداد غزنی و دیگر ناامنی‌ها در کشور مردم از حکومت خواسته اند که دیگر آتش‌بس یک‌جانبه را اعلام نکند.

وی می‌گوید در صورتی‌که طالبان این آتش‌بس را قبول نکنند عواقب آن خطرناک بوده و ادامه جنگ سبب خون‌ریزی بیشتر در افغانستان خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG