لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

نیویارک تایمز: آتش بس قبلی نشان داد که افغانها تا چه حد علاقمند پایان جنگ در افغانستان هستند


  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در آغاز مقاله تحت عنوان"غنی آتش بس دیگر را پیشنهاد کرد" مینویسد: محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برخلاف توقع، این پیشنهاد را روز یکشنبه فقط چند روز پس از حمله بزرگ طالبان بر شهر غزنی، اعلان نمود.

حکومت افغانستان یک آتش بس دو ماهه را به طالبان، مشروط به پاسخ مثبت آنها اعلان کرده است.

طالبان به پیشنهاد رییس جمهور افغانستان به طور فوری پاسخ نداده اند، اما یک کمیتۀ طالبان در باره زندانیان اعلامیه یی را به نشر رسانده و گفته که به مناسبت عید قربان، صد ها زندانی رها خواهند شد.

رئیس جمهور غنی آتش بس مشروط را با طالبان اعلان کرده است
رئیس جمهور غنی آتش بس مشروط را با طالبان اعلان کرده است

روزنامه واشنگتن پُست در این مقاله می نویسد،پیش از حمله بر شهر غزنی، امید ها برای تکرار یک آتش بس دیگر مانند آتش بس ماه جون وجود داشت.

در آن زمان طالبان به مناسبت عید فطر آتش بس سه روزه را اعلان کردند.

واشنگتن پُست: پیش از حمله بر شهر غزنی، امید ها برای تکرار یک آتش بس دیگر، وجود داشت

به نوشتهء روزنامه پس از حمله گستردهء طالبان بر شهر غزنی پیشبینی می شد که رئیس جمهور غنی پلان اعلان آتش بس را از ذهن اش بیرون کرده است.

اما او از طالبان خواست که در چوکات ارزش ها و اصول اسلامی برای گفتگو های صلح آماده شوند.

مقام های امریکایی در این مورد چیزی نگفته اند،اما روز نامهء واشنگتن پُست می نویسد، آنها در اصل رئیس جمهور اشرف غنی را ترغیب کرده بودند که یک بار دیگر آتش بس را اعلان کند.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز هم در مقالهء به اعلان آتش بس طالبان، نگاهی انداخته است.

در مقاله آمده است، پس از اینکه، رییس جمهور غنی آتش بس یکجانبه را با طالبان اعلان کرد، مایک پامپئو وزیر خارجه امریکا از این اقدام استقبال کرد و با نشر اعلامیه گفت، آتش بس قبلی نشان داد که افغانها تا چه حد علاقمند پایان جنگ در افغانستان هستند.

به نوشته روزنامه، افغانها ابراز امیدواری کردند که این آتش بس به صلح دایمی در کشور منجر شود.

طالبان در حمله به غزنی گفته بودند که دارایی های عامه مصئون خواهد بود، اما آنان از تاسیسات عام المنفعه به حیث سنگر در برابر نیروهای دولتی استفاده کردند
طالبان در حمله به غزنی گفته بودند که دارایی های عامه مصئون خواهد بود، اما آنان از تاسیسات عام المنفعه به حیث سنگر در برابر نیروهای دولتی استفاده کردند

روزنامه نیویارک تایمز در ادامه این مقاله می نویسد، زمانیکه طالبان در دهم ماه اگست بر شهر غزنی حمله کردند، از نیرو های امنیتی افغان خواستند که اگر تسلیم شوند، مصئون باقی می مانند، اما در جواب این اعلامیه طالبان، هیچ گزارشی از تسلیم نیرو های امنیتی به طالبان، به نشر نرسیده است.

نیویارک تایمز: طالبان در عمل حملاتی با سلاح سنگین را بر شهر غزنی آغاز کردند، اما در حرف به مردم چیزی دیگر گفته بودند.

روزنامه نیویارک تایمز در ادامه مقاله همچنان می نویسد، هرچند، طالبان در عمل حملاتی با سلاح سنگین را بر شهر غزنی آغاز کردند، اما در حرف به مردم چیزی دیگر گفته بودند.

طالبان در جنگ شش روزه در غزنی به غیر نظامیان اعلان کردند که به آنها صدمه نمی رسانند، ولی جنگجویان آنها به طور دوامدار منازل و دُکانهای افراد ملکی را تصرف کردند و از آنجا بر نیرو های امنیتی افغان حمله نمودند که در نتیجهء آن یکصد و پنجاه و پنج عسکر و سرباز کشته شدند.

XS
SM
MD
LG