لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

طالبان تا هنوز موقف رسمی خود را در رابطه به آتش بس اعلان نکرده اند


گروه طالبان تاکنون به آتش بس یکجانبه حکومت افغانستان که به مناسبت عید قربان اعلان شده، موقف رسمی خودرا واضح نساخته است.

اما بعضی از رسانه ها از قول یک تعداد قوماندانان طالبان نوشته اند که رهبر طالبان ملا هبت الله اخوندزاده این بار از اعلان آتش بس شانه خالی کرده است.

رییس جمهور افغانستان به مناسبت عید قربان آتش بس سه ماهه مشروط را اعلان کرده است.

رییس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی روز یکشنبه گذشته در مراسم به مناسبت نود و نهمین سالروز جشن استقلال افغانستان اعلان کرد که به خواست قشرهای مختلف جامعه افغانستان و مشوره ها، یک بار دیگر به مناسبت عید سعید اضحی برای سه ماه آتش بس را اعلان می کند، بشرطی که طالبان هم به آتش بس راضی شوند.

اما چندین قوماندان طالبان به خبرگزاری های رویترز و فرانس پرس گفته اند که از آتش بس سه روزه در جریان عید فطر تنها قوای امریکا منفعت برداشتند و این بار رهبر طالبان ملا هبت الله از اعلان آتش بس خود داری کرده است.

شماری از قوماندانان طالبان: از آتش بس گذشته، صرف نیروهای امریکایی سود بردند

یک قوماندان طالبان که نخواسته نامش افشا شود به خبرگزاری رویترز گفته است رهبری آنها چنین احساس میکند که اگر این بار آتش بس را اعلان کنند، این عمل زمینه دوامدار شدن حضور قوای خارجی تحت رهبری امریکا را در افغانستان فراهم میسازد.

در عید فطر طالبان در برابر آتش بس پنج روزه حکومت، آتش بس سه روزه را اعلان کردند که این عمل به استقبال گرم مردم رو به رو شد.

مردم افغانستان از آتش بس در روز های عید سعید فطر با گرمی استقبال کردند
مردم افغانستان از آتش بس در روز های عید سعید فطر با گرمی استقبال کردند

در یک اعلامیه طالبان به مناسبت عید قربان آمده است که این گروه به مناسبت عید دست کم پنجصد اسیر به شمول سربازان قوای امنیتی افغان را رها خواهند کرد.

ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می کند به رویترز گفته است آنها آنعده سربازان اردو و پولیس را که در جنگهای اخیر در سه ولایت افغانستان اسیر گرفته اند ، آزاد خواهند کرد.

یک رهبر مهم طالبان که مقیم پاکستان می باشد به فرانس پرس گفته است، اگر رهبری طالبان آتش بس رسمی را اعلان هم نکند، فعالیت های نظامی این گروه در روزهای عید در یک تعداد از ولایت های افغانستان محدود خواهد شد.

اما سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان هارون چخانسوری در واکنش به این خبرها گفته است که این برای حکومت قابل قبول نیست.

محمد هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
محمد هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای چخانسوری روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل در مورد شرایط آتش بس اعلان شده از سوی رییس جمهور کشور معلومات داد. او تاکید نمود که این بار آتش بس اعلان شده از سوی حکومت یک طرفه نیست و مشروط می باشد و حکومت زمانی این آتش بس را عملی می کند و از عملیات نظامی دست می کشد که طالبان هم از جانب خود آتش بس رسمی را اعلان کنند:

"آتش بس یکجانبه نیست همه جانبه است و در تمام افغانستان باید باشد. اگر طالبان آتش بس را قبول کردند، آتش بس حکومت افغانستان نافذ می شود. تا آنوقت به تمام نیرو های امنیتی و دفاعی کشور هدایت داده شده که به عملیات خود ادامه بدهند تا که طالبان موقف رسمی خودرا اعلان کنند."

چخانسوری : اگر طالبان آتش بس اعلان نکنند، عملیات نیروهای امنیتی افغان در برابر این گروه ادامه می یابد

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود اگر طالبان آتش بس اعلان نکنند قوای امنیتی و دفاعی افغان هم علیه آنها عملیات را دوام خواهتد داد.

طرفهای ذیدخل در بحران افغانستان از جمله امریکا، ناتو و ملل متحد از آتش بس اعلان شده توسط رییس جمهور افغانستان استقبال کرده و از طالبان هم خواسته اند که گام بالمثل بردارند.

XS
SM
MD
LG