لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۷

کمیسیون انتخابات: فعالیت های ما سر از هفته نو آغاز میشود


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان انتظار دارد که کار های این کمیسیون در زمینه برگزاری انتخابات آینده در آغاز هفته پیشرو از سر گرفته شوند.

سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات که دیشب با رادیو آزادی صحبت می کرد گفت که نهاد های امنیتی اطمینان داده اند که در راستای بازگشایی دفتر مرکزی و برخی از دفتر های ولایتی این کمیسیون اقداماتی را روی دست می گیرند.

آقای هاشمی در این مورد بیشتر گفت:

" کمیسیون مستقل انتخابات در مورد باز شدن دفاتر این کمیسیون تلاش های خود را به خرچ داد و مشوره ها را در سطوح مختلف با حکومت و مسوولین انجام داده است. به اساس وعده های که به ما داده شده قرار است که سر از روز شنبه یا یکشنبه در شروع هفته، این مشکل حل شود و دفاتر باز شوند و همکاران ما برگردند به دفاتر."

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان افزود که بسته شدن دفتر مرکزی و برخی از دفتر های ولایتی این کمیسیون سبب تاخیر در اجرای بعضی از کار های کمیسیون شده است.

در نتیجه اعتراضات طرفداران برخی از کاندیدانی که نام های شان حذف شده است، دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مسدود گردیده است
در نتیجه اعتراضات طرفداران برخی از کاندیدانی که نام های شان حذف شده است، دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مسدود گردیده است

هواداران شماری از افراد که نام هایشان از فهرست نهایی نامزدان انتخابات ولسی جرگه حذف شده اند، از حدود دو هفته به اینسو دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات در کابل و تعدادی از دفاتر ولایتی این کمیسیون را بسته اند.

به گفته سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ، دفتر های ولایتی این کمیسیون در هشت ولایت از جمله بدخشان ، کندز ، بامیان ، بغلان و ننگرهار بسته شده اند.

مولوی تره خیل محمدی از جمله سی و پنج نفری است که نامش از فهرست نهایی نامزدان انتخابات ولسی جرگه از سوی کمیسیون شکایت های انتخاباتی حذف شده است.

حامیان تره خیل محمد یکی از کاندیدانی که نامش از فهرست حذف شده است، دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات را در کابل بسته اند

حامیان وی در برابر کمیسیون مستقل انتخابات در کابل تحصن کرده و دروازه این کمیسیون را بسته اند.

آقای محمدی در صحبت با رادیو آزادی گفت که کمیسیون شکایت های انتخاباتی او و افراد دیگر را بدون ثبوت و شواهد از فهرست نهایی نامزدان انتخابات ولسی جرگه حذف کرده است.

دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در ساحه پلچرخی در شرق شهر کابل موقعیت دارد، جای که بیشتر طرفداران ملا تره خیل محمدی در آنجا زنده گی می کنند
دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در ساحه پلچرخی در شرق شهر کابل موقعیت دارد، جای که بیشتر طرفداران ملا تره خیل محمدی در آنجا زنده گی می کنند

مولوی تره خیل محمدی اعتراض در برابر کمیسیون مستقل انتخابات را یک حرکت مدنی می داند.

" این حرکت مدنی از طرف تمام موکلین همین وکلای حذف شده شروع شده و آمده اند خیمه های تحصن را در برابر کمیسیون مستقل انتخابات برپا کرده اند.حرکت مدنی و مظاهره صلح آمیز حق هر افغان است و آنها از کمیسیون مستقل انتخابات تقاضا دارند که از کمیشنران کمیسیون شکایت های انتخاباتی وضاحت بخواهد که به کدام دلیل و به کدام ثبوت این افراد را از لیست حذف کردند."

کمیسیون شکایات انتخاباتی: تصمیم در مورد حذف نام های افراد از فهرست نهایی بر اساس قانون صورت گرفته شده است

کمیسیون شکایت های انتخاباتی به تاریخ نزدهم ماه اسد، سی و پنج تن را از فهرست نهایی نامزدان انتخابات ولسی جرگه حذف کرد و این فهرست را به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاد.

کمیسیون شکایت های انتخاباتی گفته که در این مورد مستقلانه و طبق قانون تصمیم گرفته است.

قرار است اتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی افغانستان در بیست و هشت ماه میزان امسال برگزار شود.

XS
SM
MD
LG