لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۵

مکالمه تیلیفونئ عمران خان و مایک پومپیو باعث مشاجره میان دو کشور شد!


مکالمه تیلیفونی اخیر میان صدراعظم جدید پاکستان و وزیر خارجه ایالات متحده امریکا باعث مشاجره میان دو کشور شد.

اسلام آباد از ایالات متحده امریکا خواسته است تا اظهارات اش در مورد مکالمه اخیر تیلیفونی میان صدراعظم نو پاکستان و وزیر خارجه امریکا را تصحیح کند.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا گفته است که مایک پومپیو وزیر خارجه این کشور در مکالمه تیلیفونی که با عمران خان صدراعظم جدید پاکستان داشت از او خواست تا اقدامات قاطع را علیه تروریستان فعال در پاکستان انجام دهد.

اما وزارت خارجه پاکستان این موضوع را رد کرده و گفته است که در صحبت تیلیفونی که میان مقام های دو کشور انجام شد اصلاً روی مبارزه با تروریزم صحبت نشده‌است.

محمد فیصل سخنگوی این وزارت طی یک پیام در تویترش از واشنگتن خواست تا اظهارات خود را در این مورد تصحیح کند.

اما هیدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز به خبرنگاران گفت که واشنگتن موقف اش در مورد مکالمه تیلیفونی میان مایک پومیپو و عمران را حفظ می کند و در این مکالمه روی مبارزه با تروریزم تاکید صورت گرفت.

هیدر ناوئرت
هیدر ناوئرت

خانم ناوئرت با بیان این مطلب افزود که آقای پومپیو در یک صحبت تیلیفونی با عمران خان ضمن آن‌که به صدراعظم جدید پاکستان آرزوی موفقیت کرد به نقش حیانی اسلام آباد در تروریج صلح افغانستان نیز اشاره کرد.

اطلاعات ضد و نقیض در مورد مکالمه تیلیفونی میان مایک پومپیو و عمران خان در حالی از سوی اسلام آباد و واشنگتن ابراز شده‌است که انتظار می‌رود وزیر خارجه امریکا در هفته اول ماه سپتمبر سال روان میلادی از پاکستان دیدن کند.

گفته می‌شود که مایک پومپیو نخستین وزیر خارجه خواهد بود که پس از انتخاب شدن عمران خان به عنوان صدراعظم جدید پاکستان با او ملاقات خواهد کرد.

عمران خان حدود یک هفته پیش پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در پاکستان به عنوان صدراعظم جدید آن‌کشور تعیین شد.

عمران خان
عمران خان

عمران خان ستاره سابق کرکت پاکستان قبل از رسیدن به کرسی صدارت منتقد شدید پالیسی های امریکا در افغانستان بود اما پس از برنده شدن در انتخابات ۲۴ جولای گفت که خواهان بهبود روابط با امریکا و کشور های همسایه پاکستان به‌خصوص افغانستان است.

عمران خان در مورد تامین صلح و ثبات در افغانستان گفت که خواهان همکاری در این راستا بوده و رفت و آمد میان اتباع دو کشور در سرحدات را آزاد خواهد ساخت.

ایالات متحده و مقام های افغان همواره پاکستان را به حمایت از گروه های مسلح مستقر در خاکش متهم کرده اند، اما پاکستان این اتهامات را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG