لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۷

روسیه با چین و ایران تلاش خواهد کرد تا در تجارت بین المللی از دالر استفاده نشود


روسیه در عکس العمل به برخی از تحریم‌های ایالات متحده امریکا، تعهد کرده‌است که مشترکاً با چین و ایران تلاش خواهد کرد تا در تجارت بین المللی استفاده از دالر امریکایی را متوقف سازند، بخصوص در تجارت تیل که برای مسکو و تهران بسیار مهم است.

سرگی ریباکوف معین وزارت خارجه روسیه گفته است که وقت آن رسیده است که در بازار تجارتی بین المللی بدیل برای دالر امریکایی دریابند.

آقای ریباکوف این را در یک مصاحبه با مجله انترنشنل ریلشن گفته است که در ۲۳م ماه اگست سال روان نشر شد.

بر اساس رسانه‌های روسی، مسکو تلاش دارد تا با همکاری چین و ایران استفاده از دالر را در بازار بین المللی تجارت متوقف ساخته و برای آن بدیل در یابد بخصوص در معامله تیل که برای مسکو و ایران بسیار با اهمیت است.

روسیه و ایران دو بزرگترین صادر کننده تیل در بازار بین المللی اند که اخیراً هدف تحریم‌های امریکا قرار گرفتند.

امریکا در سال روان میلادی برخی از تحریم‌های جدید را بالای مسکو و ایران وضع کرد.

چین که در حال حاضر مصروف جنگ اقتصادی با امریکاست از سال‌های زیاد می‌خواهد که از دالر امریکایی به حیث پول بین المللی استفاده نشود.

دو طرف بالای صادرات همدیگر تعرفه وضع کرده اند.

در برخی موارد یوان پول چین به عنوان بدیل دالر در بازار‌های بین المللی پیشنهاد شده است.

یوان پول چین
یوان پول چین

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اخیراً گفت که برخی از کشور‌ها می‌خواهد در معاملات تجارتی به‌خصوص در تیل از پول دیگری بجای دالر امریکایی استفاده کنند.

همچنان سال پیش یک توافقنامه میان ترکیه و ایران امضا شد که در معاملات تجارتی میان دو کشور از پول همدیگر استفاده خواهند کرد، این در حالیست که روابط میان واشنگتن و انقره اخیراً به تیرگی گراییده است.

با آن که تحریم‌های امریکا بالای صادرات تیل ایران از ماه نومبر امسال عملی می‌شود تهران با برخی از کشور‌ها توافق معامله با پول خودش را پیش از پیش امضا کرده است.

تهران در حال حاضر در همین مورد با روسیه در حال بحث است.

علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران پس از ملاقات که سال پیش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه داشت گفت که استفاده نکردن از دالر امریکایی در تجارت میان مسکو و تهران پاسخ دندان شکن به تحریم‌های امریکا خواهد بود.

برخی از آگاهان بدین باور اند که تحریم‌های امریکا بخاطر پول حاکم آن در بازار بین المللی بیشتر بالای کشور‌های دیگر تاثیر گذار است در حالی‌که برخی بدین باورند که اگر بدیلی برای پول امریکا در بازار‌های بین المللی پیدا شود، دالر ارزش‌اش را از دست خواهد داد.

XS
SM
MD
LG