لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

شیرخان فرنود یکی از مقروضین عمده کابل بانک درگذشت


شیرخان فرنود
شیرخان فرنود

شیرخان فرنود یکی از سهمداران و مقروضین عمده کابل بانک امروز در زندان بگرام درگذشت.

وزارت دفاع افغانستان درگذشت آقای فرنود را تأیید کرد و علت آنرا حمله قلبی خواند.

غفور احمد جاوید
غفور احمد جاوید

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت در مورد به رادیو آزادی گفت:

"ساعت ۰۹:۰۵ دقیقه امروز صبح شیرخان فرنود یکی از سهمداران عمده کابل بانک در اثر حمله قلبی درگذشت."

شیرخان فرنود در سال ۲۰۰۴ میلادی اولین بانک خصوصی افغانستان را بنام کابل بانک تأسیس کرد و این بانک در مدت کوتاهی مشتریان زیادی پیدا کرد و اندوخته آن به صدها میلیون دالر رسید.

در ماه سپتمبر سال ۲۰۱۰ میلادی بانک مرکزی افغانستان کنترول کابل بانک را بدست گرفت و گفت که شرکای عمده این بانک مقدار زیاد پول‌های مردم را به عنوان قرضه برداشته‌اند.

این تغییر در کابل بانک باعث شد که شماری زیاد از مردم برای گرفتن پول نقد خود به کابل بانک مراجعه کنند و در نتیجه این بانک با کمبود پول نقد مواجه شد.

در فبروری ۲۰۱۱ میلادی صندوق بین‌المللی پول پیشنهاد کرد که کابل بانک باید بفروش برسد.

و در ماه جون همین سال اداره امنیت ملی افغانستان از بازداشت شیرخان فرنود رئیس سابق کابل بانک و خلیل الله فیروزی رئیس بخش اجرایی این بانک خبر داد.

در دوسیۀ کابل بانک، محمود کرزی، برادر حامد کرزی، و حصین فهیم، برادر قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهور پیشین افغانستان، نیز دخیل خوانده شده بودند.

در نومبر سال ۲۰۱۲ میلادی اولین نشست علنی محکمه رسیده‌گی به بحران کابل بانک برگزار شد و محکمه شیرخان فرنود و خلیل الله فیروزی هر یک را به ۵ سال زندان محکوم کرد.

اما در اکتوبر ۲۰۱۴ میلادی رئیس جمهور اشرف غنی، دوسیه کابل بانک که از بزرگترین دوسیه‌های فساد در افغانستان خوانده می‌شود بازگشایی کرد و آنرا اقدام برای مبارزه با فساد خواند.

در نومبر همان سال محکمه رسیده‌گی به قضیه کابل بانک شیرخان فرنود را به جرم پولشویی و اختلاس به ده سال زندان و پرداخت ۳۳۴ میلیون دالر محکوم کرد.

سؤال اینجاست که پس از درگذشت آقای فرنود کی قرضیه ۳۳۴ میلیون دالری او را خواهد پرداخت؟

برخی آگاهان بدین باور اند که پس از درگذشت مقروض محکمه خاص دایر می‌شود تا در این مورد تصمیم بگیرد.

XS
SM
MD
LG