لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۸

عبدالقادر بالاکرزی: ۱۲۰ مکتب در ولایت کندهار مسدود اند


کمیسیون امور فرهنگی و معارف ولسی جرگه و ریاست معارف کندهار می‌گویند، ناامنی‌ها، نبود تشکیلات، کمبود مواد درسی و عدم موجودیت تعمیر از جمله عوامل عمده مسدود شدن بیش از ۱۰۰ مکتب در ولایت کندهار می‌باشد.

آنان می‌گویند، با مسدود شدن این مکاتب هزاران متعلم از رفتن به مکتب محروم شده‌اند.

عبدالقادر بالاکرزی یکتن از اعضای کمیسیون امور فرهنگی و معارف ولسی جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی وضعیت معارف در ولایت کندهار را نگران کننده دانست.

وی گفت:

"وضعیت معارف در ولایت کندهار بسیار خراب است حالا به دلیل ناامنی‌ها بسیاری مکاتب در ولسوالی‌ها بسته‌است، معلم و کتاب نیست، مکاتب تعمیر هم ندارد و به همین اساس ۱۲۰ مکتب در ولایت کندهار مسدود است حکومت تشکیل جدید ندارد و ما امیدوار هستیم که تشکیلات این مکاتب منظور گردیده و مکاتب به روی متعلمین باز گردد."

از سوی هم عبدالقادر پیوستون رئیس معارف کندهار نیز در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان تلاش می‌نمایند تا به همکاری متنفذین قومی، مردم محل و وزارت معارف مکاتب مسدود شده را به روی متعلمین باز نمایند.

به اساس معلومات ریاست معارف کندهار، از جمع ۴۷۲ مکتب در این ولایت ۳۲۰ آن به روی متعلمین باز و ۱۲۰ مکتب دیگر آن بسته‌است.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌گردند که چندی پیش والی کابل نیز گفته بود، ۱۶۸ مکتب در ولسوالی‌های کابل تعمیر نداشته و با مشکلات کمبود معلم و کتاب رو به رو اند.

پیش از آن نیز گزارش‌ها از مسدود شدن صد‌ها مکتب در ولایات ننگرهار، لوگر ، غور، ارزگان و هلمند به نشر رسیده‌اند.

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان سال‌جاری را سال معارف اعلام نمود و تأکید کرد که در جریان دو سال آینده شش هزار مکتب در این کشور اعمار خواهند شد.

از سوی هم وزارت معارف افغانستان می‌گوید، این وزارت در تلاش است تا هر چه زودتر مشکلات موجود در این بخش را حل کرده و این مکاتب را باز کند.

نوریه نزهت نجرابی سخنگوی این وزارت می‌گوید:

"افزون بر مشکل ناامنی ما مشکلات تخنیکی هم داریم و ما نمی‌توانیم این مسئله را رد کنیم اما وزارت معارف متعهد است برای رفع و برداشتن این چالش‌ها، آنان مشخص کنند که در تشکیل‌شان چقدر کمبود دارند بعداً نظر به آن وزارت معارف تشکیل در نظر می‌گیرد از آن طریق معلم استخدام می‌شود و این مشکل حل می‌گردد."

اما عبدالقادر بالاکرزی عضو کمیسیون امور فرهنگی و معارف ولسی جرگه می‌گوید، معارف کشور از سال‌ها بدین‌سو با مشکلات زیاد مواجه بوده و حکومت در زمینه تعهداتی داشته اما تاکنون عملی نکرده‌است.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG