لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۱

شکایت مریضداران از نبود دوا در شفاخانه دولتی غور


شماری از مریض داران که به شفاخانۀ مرکزی غور مراجعه می‌کنند، از کمبود امکانات صحی و نبود دوا در این شفاخانه شکایت دارند.

به گفته این مریض داران، آن‌ها از مجبوریت و تنگدستی مریض‌های شانرا به شفاخانه دولتی انتقال می‌دهند که بگونه رایگان تداوی گردند اما در این شفاخانه نیز مجبور اند که حتی یک دانه سوزن را خود خریداری کنند.

عبدالحکیم و نورالدین، دو تن از مریض داران به رادیو آزادی می‌گویند:

"ما توان خریدن دوا را نداریم، ‌می‌رویم قرض می‌کنیم و می‌دهیم بخاطر برادرم بستری می‌باشد و این کار را انجام می‌دهم، ما دو بار می‌شود که به مسئولان شفاخانه می‌گویم که دوا بدهید اما آن‌ها می‌گویند که تا هنوز مقامات بالا برای ما دوا نداده است."

"چند روز می‌شود که من به همین جا هستم دوا نمی‌دهند و اگر می‌دهند هم بسیار کم است، قرض می‌کنیم می‌رویم می‌خریم چه‌کار کنیم نداریم و همه مصرف از جیب خود ما است."

با این حال داکتر میراجان احمدی آمر شفاخانۀ ولایتی غور می‌گوید، از چندین ماه به اینسو به دلیل نبود بودجه برای مریض‌های شان هیچ دوا توزیع نکرده‌اند.

به گفته آقای احمدی، در حال حاضر مریض‌ها ناچار هستند تا تمام ادویه مورد نیاز شانرا از دواخانه‌های شخصی خریداری کنند.

آمر شفاخانۀ ولایتی غور می‌گوید، بارها این مشکل را با مسئولان محلی و مرکزی در میان گذاشته‌اند،‌ اما هنوز هیچ‌ توجهی نشده‌است.

آقای احمدی هشدار می‌دهد، اگر به مشکلات شان رسیده‌گی نشود، شفاخانه را خواهند بست:

"وقتی‌که دوا نباشد به شفاخانه طبعاً شفاخانه کارش به سکتگی مواجه می‌شود مردم به مشکلات مواجه می‌شوند، واقعاً مشکل جدی رخ می‌دهد. اگر کمبود دوا همین قسم ادامه پیدا کند و ما نتوانیم زودتر دوا را تدارک بیبینیم، یکی از مشکلات اساسی در شفاخانه ولایتی کسر بودجه است اگر به همین شکل ادامه پیدا کند و مشکل ما حل نشود در چندین بخش مشکلات خواهیم داشتیم."

اما عبدالطیف رحیمی، سرپرست ریاست صحت عامۀ غور با آن که می‌پذیرد از دو ماه به اینسو هیچ‌ دوایدر شفاخانۀ ولایتی این ولایت وجود ندارد، می‌گوید، این مشکل به زودی حل خواهد شد.

وی افزود:

"برای فعلاً مدت دو ماه می‌شود که هیچ ادویه موجود نیست مردم تمام ادویه خود را از بازار می‌گیرند، برای فعلاً واقعاً مشکل جدی است ما چیزیکه در توان داشتیم یک مقدار ادویه که خود صحت عامه داشته در خدمت شفاخانه ولایتی گذاشته‌، ریاست صحت عامه نظر به همان لایحه وظایف که داشته مکتوب‌های را به وزارت روان کرده و وزارت صحت عامه را در جریان گذاشته اما تا هنوز جواب آن نیامده."

شفاخانه ولایتی غور که دارای یک ۱۵۰ بستر می‌باشد، در حال به کمبود ادویه روبه رو شده‌است که شهروندان و مریض داران از بی کیفیت بودن دواها و کندی روند عرضه خدمات صحی نیز اظهار نارضایتی می‌کنند.

قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG