لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

حمد الله محب بحیث مشاور امنیت ملی افغانستان گماشته شد


حمدالله محب
حمدالله محب

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان استعفای محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور را پذیرفته و به اساس خبرنامۀ ارگ، حمدالله محب سفیر افغانستان در ایالات متحده را به جای او گماشته است.

آقای محب در بیانیۀ ناوقت شنبه در صفحۀ فیسبوک دفتر شورای امنیت ملی افغانستان ضمن سپاسگزاری از رئیس جمهور افغانستان گفته است که این مسئولیت خطیر را در یک مقطع بحرانی به عهده می‌گیرد که به گفتۀ او مردم افغانستان هنوز با ترس و خطر از تروریزم و ناامنی زنده‌گی می‌کنند.

در ادامه او وعده سپرده که امنیت مردم افغانستان برایش در اولویت قرار خواهد داشت.

در خبرنامۀ شام شنبۀ ریاست جمهوری افغانستان آمده‌است که آقای اتمر دیروز استعفای خود را به رئیس جمهور غنی پیشکش کرد.

در خبرنامه درین مورد جزئیات بیشتر داده نشده‌است.

اما، در متن استعفانامه که قادر شاه سخنگوی شورای امنیت ملی به روز شنبه، سوم سنبله، به رادیو آزادی فرستاد، از قول آقای اتمر آمده‌است که او بنابر اختلاف‌های جدی که با سیاست‌ها و روش‌های سطح رهبری دولت در بخش حفظ و تحکیم وحدت و اجماع ملی، تأمین صلح و امنیت، مدیریت سیاسی و امور انتخابات، حکومتداری خوب و تحکیم روابط منطقه‌یی و بین‌المللی کشور در ماه‌های اخیر داشته و نتوانسته در حل آن به تفاهم برسد، از سمتش استعفا داده‌است.

علی اکبر قاسمی معاون کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه افغانستان در گفتگوی تیلیفونی شام شنبه، ۳ سنبله، به رادیو آزادی گفت که پیشاپیش سخن‌های از بروز اختلاف‌ها میان آقایان اتمر و غنی سخن های به بیرون درز کرده بود.

وی گفت:

" تبصره و تحلیل افراد نزدیک به آنان این بود که گویا آقای اتمر از جناب رئیس جمهور قهر کرده و خود را کنار گرفته‌است. تقریباً او یک ماه یا بیست روز در آلمان یا غیر آلمان سپری می‌کرد و بعد می‌آمد. وقت‌گذارنی می‌کرد تا مردم گویا ازین قضیه واقف نشوند که میان رئیس جمهور و مشاور امنیت ملی اش مشکلی وجود دارد."

آقای قاسمی که نماینده مردم غزنی در ولسی جرگه هم است به رادیو آزادی گفت که حملۀ گروهی اخیر طالبان بر شهر غزنی که تلفات مالی و جانی به همراه داشت، در استعفای مشاور امنیت ملی افغانستان نقش داشته‌است.

اما، خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ارشد حکومتی نزدیک به آقای اتمر که به شرط افشا نشدن نامش صحبت کرده، گفته‌است که آقای اتمر به خاطر آماده‌گی برای اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹ استعفا کرده‌است.

آقای اتمر از حامیان اصلی آقای غنی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ بود.

استفعای آقای اتمر تاکنون با واکنش‌های متفاوتی به همراه بوده‌است.

به گونۀ مثال، حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد در صفحۀ فیسبوک خود استعفای او را یک "خلای بزرگ" برای حکومت خوانده‌است.

اما، محمد شفیق همدم کارشناس امور سیاسی در صحبتی تیلیفونی شام شنبه به رادیو آزادی نظرش را این گونه بیان کرد:

محمد شفیق همدم
محمد شفیق همدم

"با آنکه بیم ایجاد خلاء می‌رفت، اما فکر می‌کنم که آن نگرانی هم برطرف شده است. به این معنا که بلافاصله داکتر صاحب حمدالله محب سفیر سابق افغانستان در ایالات متحده به حیث مشاور امنیت ملی جدید گماشته شده است. نه خلای به میان آمده و نه ازین تشویش دارم که استعفا یا برطرفی بر وضعیت امنیتی در افغانستان تأثیر داشته باشد."

آقای اتمر در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان وزیر داخله بود که پس از یک حملۀ طالبان بر یک جرگۀ صلح در سال ۲۰۱۰ از سمتش استعفا کرد.

او هم‌چنین در گذشته رهبری وزارت‌های احیاء و انکشاف و نیز معارف را به عهده داشت.

XS
SM
MD
LG