لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۴

حکومت چگونه می‌تواند قروض شیرخان فرنود را حصول کند؟


شیرخان فرنود یکی از مقروضین عمده کابل بانک صبح روز جمعه درگذشت، اما اکنون نزد همه این سؤال مطرح است که قوانین افغانستان در مورد حصول دین آقای فرنود چه بوده و چگونه تطبیق می‌شود.

نصر الله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‌گوید، مطابق قانون طرز تحصیل حقوق افغانستان همه قروض که بر دوش مرحوم شیرخان فرنود و امثال آن باقی مانده باید از مال متروکه‌اش به عنوان دین وضع شده و به دولت تحویل داده شود.

نصرالله ستانکزی
نصرالله ستانکزی

وی افزود:

"دین‌شان به هیچ وجه قابل بخشش نیست و معافیت پیدا نمی‌کند، در این رابطه قانون خیلی واضح صراحت دارد."

در این حال خلیل صدیق رئیس دافغانستان بانک می‌گوید، در قوانین بانکداری کشور در مورد حصول قروض پس از مرگ افراد چیزی گفته نشده‌است. اما این جنبه حقوقی دارد که نهادهای قضایی می‌توانند در مورد آن تصمیم بگیرند.

خلیل صدیق
خلیل صدیق

وی افزود:

"تا جایی‌که ما می‌دانیم در دبی و دیگر جا‌ها جایداد‌ها به اسم این‌ها نیست و به اسم خانم و اعضای خانواده آن‌ها می‌باشد که از لحاظ قانونی عمل کرده نمی‌توانیم . طبیعی است که هر ملکیت که در هر جا به نام آقای فرنود باشد، قانوناً به فروش می‌رسد."

به گفته رئیس دافغانستان بانک، شیر خان فرنود به نام خود در افغانستان و خارج جایداد ندارد تا از طرف حکومت ضبط شود.

لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید، مطابق قوانین افغانستان برای حصول قروض کابل بانک اجراآت می‌کند.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان در پاسخ به سؤال رادیو آزادی در مورد حصول قروض کابل بانک گفت:

جمشید رسولی
جمشید رسولی

"آنچه که پروسیجر‌ها و احکام قانون است رعایت شده و هر آنچه محاکم در مورد آن فیصله کند، اجرا خواهد شد."

شیرخان فرنود در سال ۲۰۰۴ میلادی اولین بانک خصوصی افغانستان را بنام "کابل بانک" تأسیس کرد و این بانک در مدت کوتاه مشتریان زیادی پیدا کرد و اندوخته آن به صدها میلیون دالر رسید.

در ماه سپتمبر سال ۲۰۱۰ میلادی دافغانستان بانک کنترول کابل بانک را بدست گرفت و گفت که شرکای عمده این بانک ۹۷۸ میلیون دالر پول‌های مردم را به عنوان قرضه برداشت کرده‌اند.

این تغییر در کابل بانک باعث شد که شماری زیاد از مردم برای گرفتن پول نقد خود به کابل بانک مراجعه کنند و در نتیجه این بانک با کمبود پول نقد مواجه شد.

در ماه جون سال ۲۰۱۱ اداره امنیت ملی افغانستان از بازداشت شیرخان فرنود رئیس سابق کابل بانک و خلیل الله فیروزی رئیس بخش اجرایی این بانک خبر داد.

در دوسیۀ کابل بانک، محمود کرزی، برادر حامد کرزی و حصین فهیم، برادر قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهور پیشین افغانستان،با شانزده تن دیگر دخیل خوانده شدند.

مرحوم شیر خان فرنود حین محاکمه علنی در کابل
مرحوم شیر خان فرنود حین محاکمه علنی در کابل

در نومبر سال ۲۰۱۲ میلادی اولین نشست علنی محکمه رسیده‌گی به بحران کابل بانک برگزار شد و محکمه شیرخان فرنود و خلیل الله فیروزی هر یک را به ۵ سال زندان محکوم کرد.

بالاخره محکمه استیناف مدت حبس آن‌ها را به ده سال بلند برد.

لوی سارنوالی افغانستان که وظیفه تطبیق حکم محکمه را دارد، بر اساس فیصله و در همکاری با اداره تصفیه دافغانستان بانک توانسته که ۴۵۲ میلیون دالر قروض کابل بانک را جمع آوری کرده و به حساب دولت تحویل دهد.

XS
SM
MD
LG