لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

تبصرۀ روزنامه‌های کابل روی خواست احزاب سیاسی در خصوص انتخابات


روزنامه‌های چاپ امروز کابل روی خواست احزاب سیاسی در خصوص انتخابات و هشدار آن به آغاز نا فرمانی‌های مدنی از سوی آنان تبصره نموده‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی در مورد آغاز نا فرمانی‌های مدنی ائتلاف بزرگ ملی علیه حکومت نوشته‌است.

روزنامه نوشته که ائتلاف بزرگ ملی افغانستان با نشر خبرنامه‌ای از آغاز نافرمانی‌های مدنی هواداران این ائتلاف در سراسر افغانستان خبر داده‌اند.

روزنامه نگاشته‌است که ائتلاف بزرگ ملی افغانستان دو هفته پیش برای برآورده شدن خواست‌های این ائتلاف در پیوند به چگونگی روند برگزاری انتخابات، به حکومت وحدت ملی مهلت تعیین کرده بود، اما این مهلت روز شنبه هفته جاری به پایان رسید.

در ادامه گفته شده که استفاده از تکنالوژی در روز انتخابات، تغییر سیستم انتخاباتی از سیستم رأی واحد غیر قابل انتقال به رأی قابل انتقال بر بنیاد سهم احزاب و دادن حق نظارت از تمامی روند های انتخاباتی از پیشنهادات احزاب سیاسی برای اصلاح نظام انتخاباتی است.

  • ویسا

روزنامه ویسا هم روی همین موضوع نوشته و گفته شده که اداره موقت، کنفرانس بن و برگزاری جرگه، بدیل‌ها برای انتخابات می‌باشد.

روزنامه از قول مسئولین ائتلاف بزرگ ملی نوشته‌اند که دو هفته ضرب‌الاجل تعیین شده بود تا به خواست‌ها ما پاسخ مثبت داده شود ولی حکومت به خواست‌های ائتلاف جواب مثبت نداده‌است.

در ادامه نوشته که حکومت مؤقت طرح امریکا و اتحادیه اروپا می‌باشد که طالبان هم برای این چنین حکومت ۱۰ شرط گذاشته بودند که یکی از شرط‌ های شان واگذاری مسئولیت ادارات امنیتی به افراد بی‌طرف بود.

روزنامه به نقل از خبرنامه این ائتلاف نوشته که حکومت می‌خواهد انتخابات تقلبی برگزار گردد و بخاطر این‌که به خواست‌های شان جواب مثبت دریافت نکرده‌اند، نافرمانی‌های مدنی‌شان را آغاز می‌نمایند.

  • دنیا

روزنامه دنیا در مورد از قول انوار الحق احدی و شیوا شرق اعضای ائتلاف بزرگ ملی نوشته‌است که حکومت مؤقت انتخاب اول این ائتلاف نیست ولی اگر حکومت به خواست‌های آنان لبیک نگوید حکومت مؤقت، برگزاری کنفرانس سوم بن و یا هم برگزاری جرگه میکانیزم‌های بدیل خواهند بود.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس در مورد خواست احزاب سیاسی ننوشته، ولی نگاشته‌است که رئیس جمهور با نماینده‌گان احزاب سیاسی در خصوص انتخابات ملاقات نموده‌است.

در ادامه گفته شده که پس از بحث‌های همه جانبه، تصمیم اتخاذ گردید که یک کمیته مشترک حکومت و احزاب سیاسی ایجاد شود تا در مورد پیشنهادات احزاب سیاسی با در نظرداشت تقسیم اوقات و تاریخ تعیین شده برگزاری انتخابات، طرح عملی خویش را ارائه کند.

XS
SM
MD
LG