لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۵

واکنش کابل در پیوند به نشست مسکو: مالکیت پروسه صلح باید بدست افغان‌ها باشد


قرار است تا چند روز آینده نشست مسکو در رابطه به صلح افغانستان به میزبانی روسیه و با حضور نمایندۀ طالبان برگزار شود.

رئیس اجرائیه حکومت این کشور می‌گوید، مالکیت پروسه صلح باید بدست افغان‌ها و حکومت افغانستان باشد.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه «۰۵ سنبله ۱۳۹۷» قبل از آغاز جلسۀ شورای وزیران به رسانه‌ها گفت، پروسه صلح افغانستان را باید افغان‌ها رهبری نمایند و نشست مسکو که به رهبری روسیه برگزار می‌شود کدام نتیجه نخواهد داشت.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

وی می‌گوید:

"ما از کشورهای که در این راستا زمینه‌سازی می‌کنند ممنون هستیم، اما در عین حال برای یک لحظه و یکبار هم نباید حاکمیت پروسه صلح زیر سؤال قرار گیرد، این حاکمیت باید با مردم افغانستان باشد و دولت افغانستان در رهبری این تلاش‌ها قرار داشته باشد و باید مالک این پروسه افغانستان باشد چون ضرورت تأمین صلح را بیشتر از همه مردم این کشور درک می‌کنند."

قرار است نشست مسکو در باره افغانستان به تاریخ چهارم ماه آینده میلادی به میزبانی روسیه برگزار گردد.

طالبان نیز پذیرفته‌اند که یک هیئت این گروه از دفتر سیاسی قطر در نشست مسکو اشتراک خواهد کرد.

اما حکومت افغانستان گفته‌است که در نشست مسکو در بارۀ صلح این کشور که در آن نماینده‌های گروه طالبان نیز دعوت شده‌‌اند، اشتراک نمی‌‌کند.

از سوی هم ایالات متحده امریکا نیز دعوت روسیه برای اشتراک در نشست مسکو را رد کرده و گفته‌است که باید گفتگوهای صلح افغانستان به رهبری افغان‌ها انجام شود.

پیش از این نیز ملاقات برخی نماینده‌های طالبان در قطر با شماری مقامات امریکایی تأیید شده‌است، اما حکومت افغانستان گفته‌است که این مذکرات رسمی نبوده و این مسئله زمینه گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح را فراهم می‌کند.

در عین حال نادر بلوچ یک تن از سناتوران می‌گوید، حکومت افغانستان و شورای عالی صلح تاکنون نتوانسته‌اند که طالبان را به صلح افغانی دعوت نمایند و به همین دلیل برخی از کشورها به چنین اقدامات دست زده‌اند.

وی افزود:

"دولت افغانستان در خط سرخ سکوت قرار دارد و این یک جفای بزرگ است برای مردم افغانستان و امروز جرأت کشورهای همسایه قوی‌تر شده و توانسته‌اند که ابتکار عمل را بدست گیرند."

هرچند حکومت افغانستان همواره به گفتگوهای بین‌الافغانی تأکید کرده، اما طالبان مسلح مذاکره با حکومت این کشور را رد کرده و گفته‌ که با ایالات متحده امریکا گفتگو می‌‌کنند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG