لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

آرمان ملی: نشست صلح مسکو برای افغانستان به تأخیر افتاد


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی صحبت تیلیفونی رئیس جمهوری افغانستان و وزیر خارجه روسیه و به تعویق افتیدن نشست مسکو تبصره نموده‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مطلبی نوشته که نشست صلح مسکو برای افغانستان به تأخیر افتاد.

روزنامه نوشته که حکومت افغانستان از به تأخیر افتادن نشست صلح مسکو که قرار بود تا کمتر از ده روز دیگر با اشتراک نماینده‌گان شماری از کشور‌های منطقه به‌شمول طالبان برگزار شود، خبر داده‌است.

در ادامه به نقل از اعلامیۀ مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری نگاشته شده که در پی تماس تیلیفونی محمد اشرف غنی، رئیس جمهور اسلامی افغانستان با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه تصمیم گرفته شد تا برای آماده‌گی و مؤثریت بیشتر نشست مسکو، این نشست با تأخیر برگزار شود.

روزنامه نوشته که هرچند تاریخ دیگری برای برگزاری این نشست مشخص نشده‌است، اما خبرنامۀ ارگ حاکی از آن است که هر دو کشور یکجا با هم برای آن آماده‌گی گرفته و به‌گونه مشترک آنرا مدیریت و میزبانی خواهند کرد.

  • ویسا

روزنامه ویسا نوشته که به خواست رئیس جمهور افغانستان، نشست مسکو به تأخیر افتاد.

در ادامه گفته شده که رئیس جمهور افغانستان و وزیر خارجه روسیه در تماس تیلیفونی که داشتند تصمیم گرفتند تا این نشست به تعویق بیفتد و هر دو کشور برای این نشست آماده‌گی بگیرند.

در ادامه نوشته شده که رئیس جمهور غنی گفته که اصل اساسی در این نشست همانا مالکیت افغان‌ها در پروسه صلح می‌باشد که باید در نظر گرفته شود.

روزنامه از قول سرگی لاوروف نوشته که کشورش به پروسه صلح که مالکیت افغانان باشد احترام دارد و کشورش آماده‌است تا در همآهنگی با حکومت افغانستان در این قسمت همکاری نماید.

  • دنیا

روزنامه دنیا هم روی همین موضوع در مطلبی نوشته و گفته که نشست صلح افغانستان به تعویق افتاد.

روزنامه نوشته که کابل و مسکو تعهد کردند تا روی این کنفرانس به‌گونه مشترک و همآهنگ کار کنند.

روزنامه نوشته که مقامات تصمیم گرفتند تا این نشست به میزبانی هر دو کشور روسیه و افغانستان برگزار گردد.

  • مسیر

روزنامۀ مسیر هم روی همین موضوع نوشته و گفته شده که قرار بود در چهارم ماه سپتمبر سال جاری میلادی نشست به اشتراک کشورهای روسیه، چین، ایران و برخی از کشور‌های آسیای میانه به‌شمول طالبان در مسکو برگزار گردد، ولی رئیس جمهور افغانستان و مقامات روسی تصمیم گرفتند تا این نشست با تأخیر برگزار گردد.

روزنامه نوشته که در این نشست از امریکا و حکومت افغانستان هم دعوت شده بود، ولی هر دو کشور دعوت برای اشتراک در این نشست را رد نموده بودند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد هم نوشته که به‌خاطر آماده‌گی‌ها و مؤثریت بیشتر، نشست مسکو به تأخیر افتاد.

روزنامه نوشته که رئیس جمهور افغانستان در صحبت تیلیفونی که با وزیر خارجه روسیه داشت از نقش دوستان بین‌المللی و منطقوی به خصوص روسیه در روند صلح افغانستان قدردانی نموده و گفته‌است که در کنفرانس دوم کابل اصول اساسی برای روند صلح افغانستان با مشورۀ تمام حلقات افغانی و حمایت جامعه جهانی تدوین گردید که تمام تلاش‌های صلح باید در پرتو آن صورت بگیرد.

XS
SM
MD
LG