لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

رئیس جمهور ایران می‌گوید کشورش بر تعزیرات ایالات متحده فایق خواهد آمد


رئیس جمهور ایران می‌گوید، کشورش بر تعزیرات ایالات متحده فایق خواهد آمد و به مقام‌های ضد ایران در قصر سفید نشان خواهد داد که اقداماتی آن‌ها برای رسیدن به اهداف‌شان، ناکام خواهد بود.

حسن روحانی این مطلب را به نماینده‌گان مجلس ایران بیان کرده‌است.

مجلس ایران، به سلسلۀ افزایش فشار‌های بر رئیس جمهور این کشور، امروز سه شنبه «۰۶ سنبله ۱۳۹۷» حسن روحانی را برای پاسخ به سؤالات نماینده‌گان روی بحران اقتصادی و بلند رفتن ارزش پول رایج این کشور، احضار کرد.

رئیس جمهور ایران در سخنرانی‌اش به مجلس که از طریق تلویزیون به طور زنده پخش می‌گردید گفت، مشکلات اقتصادی قابل انتقاد است.

اما به‌گفته وی مهمتر از آن این است که بسیاری از مردم اعتماد خود از دست داده و در مورد آیندۀ ایران دچار تردید شده اند.

رئیس جمهور ایران
رئیس جمهور ایران

حسن روحانی گفت:

"چرا امید مردم تغییر کرده؟ چرا نسبت به آیندۀ ایران دچار تردید شده‌اند؟ و بالاتر حتی عدۀ نسبت به عضمت نظام، قدرت نظام، رشد و توسعه آینده دچار شک شده‌اند. این شک را ما باید درمان کنیم."

رئیس جمهور ایران افزود که آن‌ها از امریکا و مشکلات اقتصادی نمی‌ترسند و بر مشکلات فایق خواهند آمد.

حسن روحانی اضافه کرد، به ملت ایران اطمینان می‌دهد که به ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد تا پیروز شود.

وی در ادامه گفت:

"ما نمی‌گذاریم، یک مشت ضد ایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده اند، بخواهند علیه ما توطئه کنند."

رئیس جمهور ایران روز سه شنبه به مجلس نماینده‌گان این کشور فرا خوانده شد و در ارتباط به بحران اقتصادی، مورد سؤال و جواب قرار گرفت.

اعضای پارلمان از رئیس جمهور پرسیدند تا در مورد ناکامی دولت در کاهش بی‌کاری، رشد ضعیف اقتصادی و کاهش ارزش ریال در بازار آزاد و همچنین ناتوانی در پایان دادن به قاچاق عبور مرزی، پاسخ بگوید.

حسن روحانی به نماینده‌گان گفت، از سپاه پاسداران انقلاب خواسته تا در ارتباط به قاچاق عبور مرزی کمک کند.

  • نماینده‌گان مجلس همچنان در باره عدم اصلاحات مالی از رئیس جمهور پرسیدند که چرا با وجود گذشت دو سال از موافقتنامه سال ۲۰۱۵ اتمی ایران با کشورهای مقتدر جهان، بانک ایران به خدمات اندک مالی جهان دسترسی دارد؟

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، پس از انتخاب‌اش در سال ۲۰۱۳ میلادی اولین باریست که از سوی مجلس این کشور احضار می‌گردد.

آقای روحانی که از جمله شخصیت‌های میانه‌رو ایران به شمار می‌رود، در رقابت با کاندیدان محافظه‌کار در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.

محافظه‌کاران این کشور با اصلاحات اقتصادی آقای روحانی مخالفت دارند.

نماینده‌گان مجلس حسن روحانی را در مورد برنامه‌های وی در ارتباط به کاهش ارزش پول رایج این کشور ریال مورد سؤال قرار دادند.

ارزش ریال از ماه اپریل امسال در بازارهای اسعاری ایران به نصف کاهش یافته و بحران اقتصادی در این کشور باعث بلند رفتن سطح بی‌کاری شده است.

احضاری رئیس جمهور ایران به مجلس چند روز بعد از برکناری مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد صورت می‌گیرد.

این، چهارمین عضو تیم اقتصادی رئیس جمهور روحانی به حساب می‌رود که در ظرف چند هفته اخیر از مقام‌اش برکنار می‌شوند.

پیش از این، وزیر کار ایران در این ماه و رئیس و معاون بانک مرزی این کشور در ماه جولای از کارش برکنار گردید.

نماینده‌گان مجلس حسن روحانی و تیم وی را مسئول بحران اقتصادی می‌دانند.

اما اکثر تحلیلگران اقتصادی می‌گویند، بحران در نتیجۀ تصمیم ایالات متحده در ارتباط به خروج از موافقتنامه اتمی ایران با غرب و از سرگیری تعزیرات به وجود آمده است.

ایالات متحده/ قصر سفید
ایالات متحده/ قصر سفید

حسن روحانی در دفاع از کابینۀ خود گفت، بحران اقتصادی فقط با آغاز تعزیرات واشنگتن بر تهران شروع شده، اما به‌گفته خبرگزاری تسنیم نماینده‌گان مجلس ایران پاسخ قناعت‌بحش را بدست نیآوردند.

تعزیرات امریکا بر ایران که تا حدی در سقوط ارزش ریال مسئول دانسته می‌شود، قسماً در اوایل این ماه وضع شده و بخشی دیگر آن، در ماه نوامبر از سر گرفته می‌شود.

اکثر منتقدین محافظه‌کار رئیس جمهور روحانی که مخالف موافقتنامه هسته‌ای و نزدیکی ایران با غرب می‌باشند، اکنون از آقای روحانی می‌خواهند که استفعا دهد.

هرچند نماینده‌گان مجلس ایران صلاحیت استیضاح رئیس جمهور را دارند، اما آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران گفته که حسن روحانی اجازه دارد تا پایان دورۀ ریاست جمهوری‌اش تا سال ۲۰۲۱ به کار خود ادامه دهد.

XS
SM
MD
LG