لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۸

واشنگتن پُست: حکومت تحت حمایت امریکا، چگونه افغانستان را حفظ خواهد کرد؟


  • واشنگتن پست

روزنامۀ واشنگتن پُست به استعفای محمد حنیف اتمر از پست مشاوریت امنیت ملی افغانستان و رد شدن استعفای وزیران داخله و دفاع و رئیس عمومی امنیت ملی از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور توجه کرده است.

به نوشتۀ روزنامه، این موضوع نگرانی‌ها در این مورد را افزایش داده است که حکومت افغانستان که از حمایت امریکا برخوردار است چگونه افغانستان را از دست شورشیان مصئون نگه خواهد داشت و چگونه جنگ روان را که ۱۷ سال پیش آغاز شد، به پایان خواهد رساند؟

محمد حنیف اتمر
محمد حنیف اتمر

روزنامه همچنان نوشته است، مطرح شدن استعفای این مقام‌ها، تشویش‌ها را در پیوند به ثبات حکومت اشرف غنی عمیق‌تر ساخته است.

واشنگتن پست می‌نویسد، این وضعیت در حالی پیش آمده که قرار است قوماندان جدید نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان کارش را آغاز کند و جدی‌تر شدن ارزیابی امریکا در مورد پالیسی افغانستان هم پیش‌بینی می‌شود.

  • والستریت ژورنال

به تأخیر افتادن نشست مسکو در مورد صلح افغانستان به دنبال مکالمۀ تیلیفونی دوشنبۀ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه توجه روزنامۀ والستریت ژورنال را به خود جلب کرده است.

روزنامه به نقل از وزارت خارجۀ روسیه نوشته است، این نشست پس از آن به تأخیر افتاد که حکومت افغانستان از دیدار با هیئت طالبان در مسکو خودداری کرد.

والستریت ژورنال: افغانستان و روسیه نشست مسکو را به گونۀ مشترک رهبری خواهند کرد.

​روزنامه این نشست را برای مقام‌های ایالات متحده و اروپا یک تهدید خوانده، زیرا به باور نویسندۀ مطلب، روس‌ها تلاش می‌ورزند تا ابتکار عمل را به دست بگیرند و نماینده‌های حکومت افغانستان و طالبان را دور یک میز بنشانند.

روزنامه می‌نویسد، نشست آینده را افغانستان و روسیه به گونۀ مشترک رهبری خواهند کرد.

روزنامه به نقل از یک اعلامیۀ وزارت خارجۀ روسیه نوشته است که محمد اشرف غنی و سرگی لاوروف در جریان مکالمۀ تیلیفونی‌شان روی کار مشترک تیم‌های دو کشور در خصوص چگونگی و زمان برگزاری این نشست به توافق رسیدند.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز به پخش گزارش‌ها در مورد کشته شدن طالبان در یک حملۀ هوایی در امتداد مرز تاجکستان و افغانستان توجه کرده است.

روزنامه به نقل از شماری از مقام‌های افغان نوشته است که شش طالب در این حملۀ یکشنبه نیروهای هوایی تاجکستان کشته شدند.

اما روزنامه با توجه به چشم‌گیر نبودن امکانات نیروهای هوایی تاجکستان، به نحوی در مورد اجرای این حمله از سوی این نیروهای ابراز شک و تردید کرده است.

شش طالب در حملۀ روز یکشنبه نیروهای هوایی تاجکستان کشته شدند
شش طالب در حملۀ روز یکشنبه نیروهای هوایی تاجکستان کشته شدند

روزنامه به نقل از عبدالرحمن آقتاش، قوماندان امنیه تخار نوشته است که یک جت بمب‌افگن این حمله را انجام داده است.

آقتاش افزوده است که نمی‌داند پیلوت این جت روسی بود یا تاجکستانی، اما به‌گفتۀ او این جت برای دفاع از نیروهای مرزی تاجکستان وارد منطقه شد.

روزنامه در ادامه می‌نویسد، اگر این حمله از سوی روسیه اجرا شده بود، روی مذاکراتی که هدفش پایان جنگ در افغانستان است اثرگذار خواهد بود.

XS
SM
MD
LG