لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

وزیر دفاع امریکا: خصوصی‌سازی جنگ افغانستان مفکوره قابل قبول نیست


جیمز متیس و جنرال دانفورد
جیمز متیس و جنرال دانفورد

وزیر دفاع امریکا می‌گوید، خصوصی‌سازی جنگ در افغانستان مفکورۀ قابل پذیرش بوده نمی‌تواند.

پیش از این یک شرکت امریکایی به نام بلک واتر پیشنهاد کرده بود که باید جنگ امریکا در افغانستان خصوصی شود.

ایالات متحده امریکا بالاخره در مورد خصوصی‌سازی جنگ این کشور در افغانستان واکنش نشان داد و آن را معقول ندانست.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا همراه با جنرال جوزف دانفورد رئیس کمیتۀ لوی درستیز های اردوی آن کشور روز سه شنبه ۲۸ اگست در یک نشست خبری در پنتاگون حضور یافت و گفت که خصوصی‌سازی جنگ و نیرو ها در افغانستان را مؤثر نمی‌داند.

آقای متیس افزود:

"هنگامی که امریکایی‌ها اعتماد کشور شان را ربه آزمون گرفته اند، خصوصی سازی شاید مفکوره معقول نباشد. اما در مورد حضور امریکا، حرف نخست همین است که سی و نه کشور، از حکومت به رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل در افغانستان حمایت میکنند. این تنها حضور امریکا نیست و نباید چنین تعبیر شود."

نیروهای امریکایی یکجا با سربازان کشور های عضو ناتو در افغانستان حضور دارند.
نیروهای امریکایی یکجا با سربازان کشور های عضو ناتو در افغانستان حضور دارند.

پیش از این در ماه‌های گذشته، ایریک پرنس بنیانگذار شرکت امنیتی بلک واتر در امریکا گفته بود، از رئیس جمهور دونالد ترمپ می‌خواهد که جنگ افغانستان را خصوصی سازد.

او طرحی را تهیه کرده که بر اساس آن، به جای پرسونل امریکایی، از نظامیان سایر کشور ها در افغانستان استفاده شود تا مصارف‌شان کمتر باشد.

اما افغانستان که در گذشته از خصوصی‌سازی شرکت‌های امنیتی دل خوشی نداشت، حالا از مخالفت ظاهری وزیر دفاع امریکا از خصوصی‌سازی جنگ حمایت و استقبال می‌کند.

افغانستان از خصوصی‌سازی شرکت‌های امنیتی دل خوشی نداشته است.

​محمد رادمنش سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت، وزیر دفاع امریکا اظهارات دقیق داشته که نیرو های افغان توانایی برقراری امنیت و دفاع از کشور شان را دارند و نیازی به تشکیلات نظامی از بیرون افغانستان نیست.

آقای رادمنش می‌گوید:

"وزیر دفاع ایالات متحده امریکا از همین موضوع و پیشنهاد وزارت دفاع افغانستان حمایت کرد و اظهاراتش یقیناً بر اساس همان مسایل مهم فرهنگی و نظامی افغانستان است."

محمد رادمنش سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

شرکت امنیتی بلک واتر استدلال می‌کند که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ میلادی، ۷۱۴ میلیارد دالر در جنگ افغانستان مصرف شده است.

ایریک پرنس بنیانگذار این شرکت می‌گوید، در حال حاضر حدود ۱۵ هزار نظامی و ۳۰ هزار قراردادی امریکایی در افغانستان حضور دارند، اما او استدلال می‌کند که اگر پلانش به اجرا گذاشته شود، دو هزار نظامی امریکایی و شش هزار قراردادی برای افغانستان کافی اند.

شرکت امنیتی بلک واتر: از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ میلادی، ۷۱۴ میلیارد دالر در جنگ افغانستان مصرف شده است.

​پیش از این شماری از نظامیان امریکایی نگرانی داشتند که شاید رئیس جمهور دونالد ترمپ از برنامه ایریک پرنس حمایت کند.

اما وزیر دفاع امریکا با مخالفت ظاهری روز سه شنبه برای خصوصی‌سازی جنگ افغانستان به این نگرانی‌ها تا اندازه زیاد پایان داد با این هم شماری از رسانه‌های امریکایی گزارش داده اند که در حال حاضر ادارۀ ترمپ پلان خصوصی‌سازی جنگ و نیرو های نظامی بیرونی در افغانستان را بررسی می‌کند.

XS
SM
MD
LG