لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

تبصرۀ روزنامه‌های کابل در مورد افزایش حملات انتحاری و قتل‌های هدفی در افغانستان


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در بیشتری مطالب و تبصره‌های خود به گزارش سیگار در باره افزایش حملات انتحاری و قتل‌های هدفی در افغانستان پرداخته اند.

  • دنیا

روزنامه دنیا در صفحه نخست‌اش به استناد گزارش سیگار گفته که در سال جاری حملات هدفی ۳۵ درصد و حملات انتحاری ۷۸ درصد در این کشور افزایش یافته است.

اما روزنامه نوشته که سیگار در گزارش خود در مجموع به کاهش حوادث امنیتی اشاره کرده و گفته که بررسی سازمان ملل‌متحد نشان می‌دهد که در سال جاری نسبت به سال گذشته هفت درصد رویداد‌های امنیتی کاهش داشته‌است.

  • سرخط

روزنامۀ سرخط در سرمقاله‌اش با اشاره به گزارش سیگار گفته است که قتل‌های هدفی افزایش یافته و حکومت باید برای جلوگیری از آن اقدامات جدی را روی دست گیرد.

روزنامه گفته که قتل‌های هدفی در گذشته در مناطق دور افتاده رخ می‌داد، اما حالا در کابل نیز واقعات آن بیشتر شده‌است.

روزنامه در این باره به قتل عزیزالله کاروان قوماندان یک قطعه نیرو های خاص در ساحه مکروریان، کشته شدن دو تن در خوشحال خان، قتل مرموز زلمی وردک از کارشناسان نظامی و دو روز قبل کشته شدن دو پیلوت در شهر کابل اشاره کرده‌است.

روزنامه گفته که قتل‌های هدفی برخی مشکلات جدی را به میان آورده و حتی سربازان را در میدان جنگ نیز متأثر ساخته است.

روزنامه همچنان ادعا کرده که طالبان در جریان جنگ فراه از طریق تیلیفون به پیلوت‌های نیروهای هوایی هشدار داده بودند که اگر به افراد این گروه تلفات وارد نمایند، اعضای خانواده‌های‌ شان هدف قرار خواهند گرفت.

روزنامه می‌گوید که ممکن قتل دو پیلوت در شهر کابل نیز به نحوی با این موضوع ربط داشته باشد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد گفته است که سیگار در گزارش خود که دیروز به نشر رسید وضعیت در افغانستان را نیز بی‌ثبات خوانده است.

اما روزنامه گفته که با این هم در سال جاری در رویداد‌های امنیتی کاهش به میان آمده و هر روز به‌گونه اوسط بیش از ۶۳ واقعه ثبت شده است.

در حالی که به‌گفته روزنامه در سال گذشته روزانه ۶۹ واقعه امنیتی در افغانستان رخ داده بود.

  • آرمان ملی

و روزنامه آرمان ملی نیز سرمقاله‌اش را به گزارش سیگار اختصاص داده و نوشته که مقصر اصلی در خصوص حملات انتحاری و قتل‌های هدفی نیرو های کشفی هستند.

روزنامه می‌گوید که بیشتری حملات انتحاری در پاکستان پلان می‌شود و حمله کننده‌ها نیز از آن کشور به افغانستان آمده و خود را به هدف می‌رسانند.

روزنامه این موضوع را پرسش بر انگیز می‌داند که حمله کننده‌ها چگونه خود را از پاکستان به کابل و مناطق دیگر می‌رسانند و نیرو های کشفی از آنان جلوگیری کرده نمی‌توانند.

روزنامه گفته که حمله کننده‌ها به آسانی خود را به هدف می‌رسانند و حکومت به‌خصوص وزارت امور داخله برای جلوگیری از قتل‌های هدفی برنامه‌ای روی دست ندارد.

XS
SM
MD
LG