لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۳

در مورد تهیۀ مسوده قانون اساسی جدید سوریه، ماه آینده در یک نشست ‌بحث می‌شود


ستیفان دی مستورا نماینده خاص سازمان ملل‌متحد برای سوریه
ستیفان دی مستورا نماینده خاص سازمان ملل‌متحد برای سوریه

انتظار می‌رود که در مورد تهیۀ مسوده قانون اساسی جدید سوریه، ماه آینده در یک نشست به میزبانی سازمان ملل‌متحد بحث شود.

ستیفان دی میستورا نمایندۀ خاص سازمان ملل‌متحد برای سوریه پلان دارد که امریکا و شش کشور دیگر را ماه آینده برای بحث در مورد تهیۀ مسوده قانون اساسی سوریه دعوت کند.

سخنگوی سازمان ملل‌متحد به روز سه شنبه گفت که دی میستورا یک نشست را در ۱۴ ماه سپتمبر به اشتراک نماینده‌های ارشد بریتانیا، مصر، فرانسه، جرمنی، اردن، عربستان سعودی و ایالات متحده برگزار خواهد کرد.

دی میستورا یک نشست را در ۱۴ ماه سپتمبر به اشتراک نماینده‌های ارشد بریتانیا، مصر، فرانسه، جرمنی، اردن، عربستان سعودی و ایالات متحده برگزار خواهد کرد.

به‌گفته وی، این بحث‌ها روی پروسۀ سیاسی سوریه به‌شمول تلاش سازمان ملل‌متحد برای همکاری در راستای ایجاد یک کمیتۀ قانون اساسی متمرکز خواهد بود.

قرار است که دی میستورا پیش از این نشست با مقام‌های روسیه، ترکیه و ایران در ۱۱ و ۱۲ سپتمبر دیدار کند.

در همین حال اتشۀ نظامی ایران در دمشق گفته‌است که با وجود درخواست‌های ایالات متحده امریکا و اسرائیل مبنی بر خروج نظامیان ایرانی از سوریه، ایران حضور نظامی‌اش را در سوریه حفظ خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، جنرال عبدالقاسم علی‌نژاد به روز سه شنبه گفت، حضور دوامدار مشاوران ایرانی در سوریه بخشی از توافق‌نامۀ همکاری نظامی میان تهران و دمشق است که توسط وزیران دفاع ایران و سوریه هفته گذشته امضأ شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمایت از بشارالاسد رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی هفت سالۀ این کشور علیه شورشیان سنی، سلاح و هزاران جنگجو به سوریه فرستاده است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحده، هفته گذشته این خواست واشنگتن را تکرار کرد که ایران تمام نیروهایش را از سوریه بیرون کند.

ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را از سر گرفته که قسماً به دخالت تهران در درگیری‌های سوریه و یمن ارتباط می‌گیرد.

بیش از یک هزار ایرانی به‌شمول اعضای سپاه پاسداران انقلاب ایران از سال ۲۰۱۲ میلادی به این‌سو در جنگ سوریه کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG