لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۷

سوریه برای اجرای عملیات وسیع علیه مخالفین در ادلیب آماده گی می گیرد


سوریه تایید کرد که برای یک عملیات بزرگ نظامی برضد شورشیان مسلح در ولایت ادلیب آماده گی می گیرد.

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه می گوید که اردوی این کشور در ولایت ادلیب پیشروی خواهد کرد و نخستین هدف سرکوب جبهه النصره خواهد بود.

المعلم این سخن را به روز پنجشنبه پس از دیدار با سیرگی لاوروف همتای روسی اش در مسکو گفت.

جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه به حساب می آید.

این جبهه در سال ۲۰۱۶ خود را همکار شبکه القاعده خواند و به جبهه فتح شام تغییر نام کرد.

ولیدالمعلم وزیر خارجه سوریه و سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه
ولیدالمعلم وزیر خارجه سوریه و سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه

ادلیب سنگر عمده شورشیان سُنی در سوریه شمرده می شود.

انتونیو گوتیریش سرمنشی سازمان ملل متحد به روز چهارشنبه هشدار این سازمان را در مورد خطرات فزاینده فاجعه بشری در صورت عملیات بزرگ نظامی در ادلیب تکرار کرد.

گوتیریش از حکومت سوریه ، روسیه و تمام طرف های دیگر خواست که از خویشتنداری کار بگیرند و به حفاظت از ملکی ها اولویت بدهند.

وزیر خارجه سوریه به خبرنگاران گفت که اردوی این کشور بیشترین تلاش را به خرچ می دهد تا در عملیات ادلیب به افراد ملکی تلفات وارد نشود.

انتونیو گوتیریش سرمنشی سازمان ملل متحد هشدار این سازمان را در مورد خطرات فزاینده فاجعه بشری در صورت عملیات بزرگ نظامی در ادلیب تکرار کرد
انتونیو گوتیریش سرمنشی سازمان ملل متحد هشدار این سازمان را در مورد خطرات فزاینده فاجعه بشری در صورت عملیات بزرگ نظامی در ادلیب تکرار کرد

ولید المعلم در پاسخ به هشدار امریکا ، بریتانیا و فرانسه در مورد احتمال استفاده اسلحه کیمیایی گفت که اردوی سوریه نه چنین اسلحه یی دارد و نه هم به استفاده آن نیاز دارد.

در همین حال فیدریکا موگیرینی رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا در رابطه به پلان عملیات نظامی در ولایت ادلیب سوریه ابراز نگرانی کرده است.

خانم موگیرینی که به روز پنجشنبه پیش از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در شهر ویانا پایتخت اتریش با خبرنگاران صحبت می کرد گفت:

" آیا فکر می کنید که جنگ در سوریه خاتمه یافته است؟ ترس دارم که پایان نیافته است ، من به خاطر چیزیکه در روز های آینده در ادلیب اتفاق خواهد افتاد خیلی نگران ام. ما همیش به این باور بودیم که مردم سوریه سزاوار صلح اند . مفهوم حاکمیت این است که هر شهروند سوریه که در داخل این کشور زنده گی می کنند یا اتباع سوریه که در خارج به سر می برند حین بازگشت به سوریه یک مکانِ داشته باشند که آن را خانه خود بدانند و در آنجا مصوون و آزاد باشند ، فکر می کنم که این پایان جنگ خواهد بود اما هراس دارم که از آن خیلی دُور هستیم."

اتحادیه اروپا در رابطه به پلان عملیات نظامی در ولایت ادلیب سوریه ابراز نگرانی کرده است​

وزارت دفاع روسیه به روز پنجشنبه اعلان کرد که پلان دارد تا تمرینات بزرگ را در بحیره مدیترانه از روز شنبه اول سپتمبر الی هشت سپتمبر راه اندازی نماید.

از سوی دیگر دیمتری پیسکوف سخنگوی کریملین گفته است که این تمرینات با توجه به وضعیت دشوار در سوریه قابل توجیه است.

به گفته وزارت دفاع روسیه ، در این تمرینات ۲۵ کشتی جنگی و ۳۰ طیاره اشتراک خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG