لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه اظهارات اخیر محمد محقق را سیاسی می‌داند


کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه اظهارات معاون دوم ریاست اجرائیه را که گویا شصت در صد جغرافیای این کشور زیر اداره طالبان است، سیاسی می‌داند.

کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه سخنان اخیر حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه را بخشی از چانه زنی‌های انتخاباتی دانسته اما می‌گوید که چنین اظهارات ذهنیت عامه را مغشوش می‌سازد.

نثار احمد غوریانی رئیس این کمیسیون امروز به رادیو آزادی گفت که این حرف‌های آقای محقق اساس حزبی داشته و بر روحیه نیرو های امنیتی افغان تاثیرات منفی دارد.

آقای غوریانی دراین باره گفت:

"به‌خاطر یک سلسله باج گیری‌های که از دولت می‌خواهند احزاب به تخریبات آغاز کرده‌اند، اگر این حرف راست باشد به حیث معاون ریاست اجرائیه چرا آن را قبلاً بیان نداشته است. اما اگر موضوع انتخابات است و برای احزاب کرسی داده نشده آنان بجای روحیه دادن به سربازان متاسفانه این موضع‌گیری را آغاز کرده اند که تاثیر بد نیز دارد."

حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه به تازه‌گی در مصاحبه با یکی از تلویزیون‌های خصوصی در کابل گفته است که طالبان بر پنجا تا شصت درصد خاک افغانستان به یقین کنترول دارند.

وی همچنان اظهار داشته که هفتاد تا هشتاد درصد خاک این کشور به‌گونه مبالغه آمیز در اختیار طالبان قرار دارد و با این وضعیت به گفته وی چگونه می‌توان انتخابات سراسری را در افغانستان برگزار کرد.

حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه پیش از این نیز در برخی موارد اظهارات جنجال بر انگیزی داشته از جمله در باره لشکر فاطمیون ایران و همچنان پس از حمله اخیر طالبان بر شهر غزنی.

ریاست جمهوری، ریاست اجرائیه، شورای امنیت ملی و وزارت امور داخله از ابراز نظر در مورد سخنان آقای محقق خود داری کردند.

اما غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع حرف های آقای محقق در باره تسلط طالبان بر حدود شصت درصد خاک این کشور را دور از واقعیت دانسته و آن را رد می‌کند.

غفور احمد جاوید
غفور احمد جاوید

او افزود:

"متاسفانه برخی سیاسیون ما شایعه پخش می‌کنند هیچ یک از شاهراه و هیچکدام از ولایات یا مرکز کدام ولایت در دست آنان نیست، پس چگونه دعوا می‌کند که شصت درصد خاک افغانستان در دست طالبان است."

این در حالیست که سیگار یا اداره سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان قبل از این حاکمیت حکومت این کشور را بر پنجا و هشت اعشاریه پنج درصد خاک این کشور گفته است.

طالبان نیز پیش از این بارها گفته اند که بخش عمده از خاک افغانستان زیر اداره این گروه است.

اما نهادهای امنیتی افغانستان همواره همچو اظهارات و گزارش‌ها را رد کرده و گفته اند که طالبان تنها بر چند ولسوالی این کشور تسلط دارند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG