لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

ویسا: روسیه می‌تواند در حل مشکل افغانستان نقش مهم ایفا کند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل به بحث‌ها در باره نقش روسیه در حل چالش‌های کنونی افغانستان تمرکز کرده‌اند.

ویسا

روزنامه ویسا در صفحه نخست اش نوشته که روسیه می‌تواند در برطرفی مشکل کنونی افغانستان نقش مهم را ایفا کند.

روزنامه به استناد نشریه دیپلومات نوشته که با توجه به دلچسپی روسیه در روند صلح و اقدامات اخیر آن کشور در این مورد به نظر می‌رسد که روسیه می‌خواهد نقش اساسی را در تأمین ثبات افغانستان بازی کند.

به نوشته روزنامه، مسکو می‌داند که ادامه نا امنی‌ها در افغانستان کشورهای آسیای میانه را نا امن می‌سازد و حتی سبب نا امنی در روسیه نیز می‌گردد.

دنیا

روزنامه دنیا نیز نقش روسیه در حل بحران افغانستان را به بحث گرفته و نوشته‌است که مسکو از ناحیه تولید و قاچاق مواد مخدر و فعالیت‌های داعش در افغانستان نگران است و خواهان اقدامات جدی کابل و واشنگتن علیه این پدیده هاست.

روزنامه نوشته که علاقمندی روسیه با پروسه صلح این کشور ممکن به این هدف باشد که وضعیت بد امنیتی در افغانستان کشورهای آسیای میانه را نا امن ساخته و باعث خسارات زیادی برای روسیه نیز می‌گردد.

مسیر

روزنامه مسیر نیز در باره اقدامات اخیر روسیه در رابطه به پروسه صلح افغانستان بحث کرده و نوشته،هر چند نشست صلح در مسکو به خواست حکومت افغانستان به تعویق افتاد اما روزنامه می‌گوید که برخی مسایل حیران کننده‌است.

روزنامه به موقف طالبان در باره صلح نیز پرداخته و گفته‌است که این گروه خواست اشتراک در نشست اندونیزیا و عربستان سعودی را رد کرد اما به دعوت روسیه لبیک گفت.

روزنامه نوشته که طالبان تا هنوز مشخص نساخته‌اند که چرا پیشنهاد بی قید و شرط حکومت افغانستان و خواست علمای دینی برای اشتراک در نشست‌های اندونیزیا و عربستان سعودی را رد کردند اما به دعوت روسیه پاسخ مثبت دادند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته که روسیه سعی می‌کند تا داعش در افغانستان سرکوب گردد، مبارزه با مواد مخدر ادامه یابد و جنگ این کشور از راه گفتگو به پایان برسد.

روزنامه می‌نویسد که اگر روسیه به این موارد دست یابد، امنیت ملی اش را مصون ساخته و در سطح جهان از جایگاه خوب برخوردار خواهد شد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد برخلاف روزنامه‌های خصوصی، روسیه را به مداخله در امور افغانستان متهم کرده‌است.

این روزنامه نوشته که مسکو در تلاش ادامه جنگ علیه غرب در افغانستان می‌باشد.

روزنامه نوشته که استراتژی جدید امریکا نتایج مثبت داشته اما در حضور امریکا و ناتو هنوز نیز تروریزم در افغانستان از بیرون تمویل می‌شود.

هیرت آف ایشیا

روزنامه هیرت آف ایشیا در مطلبی پرسیده‌است که آیا روسیه خواهد توانست جنگ در افغانستان را خاتمه دهد؟

این روزنامه به برخی نگرانی‌های روسیه در افغانستان پرداخته و گفته‌است که فعالیت‌های روز افزون داعش و قاچاق مواد مخدر در این کشور از نگرانی‌های جدی روسیه‌است.

روزنامه نوشته هر چند مقامات امریکایی همواره روسیه را به حمایت از طالبان متهم کرده اما مسکو می‌گوید که بهترین گزینه برای حل بحران کنونی افغانستان گفتگو است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG