لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

گروه عدالت‌خواهی: ۲۶۰ غیر نظامی در ماه اگست در افغانستان کشته شده‌اند


در گزارش تازه گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی آمده که در ماه اگست ۲۶۰ غیر نظامی در افغانستان کشته و ۵۲۴ غیر نظامی دیگر زخمی شده‌اند.

عزیز احمد تسل مسئول این نهاد روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، آمار این ماه در مقایسه با ماه‌های گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

وی از طرف‌های درگیر جنگ بخصوص از طالبان و حکومت افغانستان می‌خواهد تا در وقت جنگ قوانین حفاظت از مردم ملکی را مراعات نموده تا این آمار کاهش یابد.

وی گفت:

"گزارش گروه عدالت خواهی حفاظت برای افراد ملکی در ماه اگست نشان می‌دهد که در سراسر افغانستان حدود ۸۰۰ تن کشته و زخمی شده‌اند که در میان آن‌ها ۲۶۱ کشته و بیشتر از ۵۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند."

این آمار از ۱۹ ولایت افغانستان ثبت شده‌است.

در این گزارش آمده‌است که بیشترین تلفات ناشی از حمله و انفجار از سوی مخالفان مسلح، درگیری‌های رو در رو، نصب ماین‌ها و قتل‌های هدفمند می‌باشد.

این آمار در حالی افزایش را نشان می‌دهد که در ماه آگست غزنی شاهد درگیری شدید میان نیروهای افغان و طالبان مسلح بود.

حمله انتحاری بالای مرکز آموزشی موعود و پیش از آن حمله بالای یک مسجد در شهر گردیز از خونین‌ترین حملات در همین ماه می‌باشند.

بر اساس این گزارش در حمله بالای مرکز آموزشی موعود ۶۹ تن کشته و ۹۵ تن زخمی شده بودند و در حمله بر مسجدی در ولایت پکتیا ۲۹ فرد ملکی کشته و ۵۴ تن مجروح شدند.

مسئولیت این دو حمله را گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش به عهده گرفته بود.

اما کارشناسان امور امنیتی می‌گویند، اگر طرف‌های درگیر جنگ بخاطر حفظ جان مردم بگونه قانونی و تاکتیکی عمل نمایند تا حد زیاد از کشته و زخمی شدن افراد ملکی جلوگیری خواهد شد.

از میان آن‌ها فقیر محمد فقیر به رادیو آزادی گفت:

"حفاظت از مردم ملکی زمانی مشکل نخواهد بود که نیروهای امنیتی ما و قوت‌های دیگر که در جنگ شامل هستند یک تاکتیک داشته باشند و اگر ارگان‌های کشفی دقیق و جدی باشند در آن صورت می‌تواند کاملاً از آن جلوگیری شود."

وی می‌گوید، پیش از آغاز جنگ در شهرها، قریه‌ها و سایر مناطق، اتخاذ تدابیر امنیتی یکی دیگر از تاکتیک‌های برتر بوده می‌تواند که در جنگ جاری در کشور از کشته و زخمی شدن افراد ملکی جلوگیری می‌کند.

گزارش: ویدا میرزایی

XS
SM
MD
LG