لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

نگرانی وزارت زنان افغانستان از کمرنگ بودن حضور زنان در پست‌های مهم دولتی!


سپوژمی وردک معین وزارت امور زنان افغانستان
سپوژمی وردک معین وزارت امور زنان افغانستان

وزارت امور زنان افغانستان می‌گوید با آنکه نهاد‌های زیادی در راستایی رشد ظرفیت زنان در کشور فعالیت می‌کنند اما هنوز هم مشارکت زنان در ادارات دولتی کمرنگ است.

سپوژمی وردک معین این وزارت روز یکشنبه در سومین کنفرانس اصلاح و پالیسی‌ها برای زنان در حکومت که از سوی برنامه پروموت راه اندازی شده بود گفت، حکومت باید تعهدات‌اش را در راستای حضور و رشد زنان در ادارات دولتی عملی نماید.

وی افزود:

"موانع از بین برود و روی ظرفیت‌های زنان بیشتر کار شود تا آنان بتوانند به سطح رهبری کار کنند با آن که در تعداد زیادی ولایات زنان مصروف کار اند که فیصدی بیشتر را نشان می‌دهد اما بدبختانه در بخش که زنان مصروف کار اند یا اجیر اند یا هم کارمند رتبه پایین و در برخی ولایات به غیر از رئیس امور زنان که در آن ولایات زن هستند در ریاست‌های دیگر هم باید زنان حضور پیدا کنند."

خانم وردک هم‌چنان گفت، نا امنی، تبعیض و برخوردهای جنسیتی با دختران و زنان در جریان کار از عوامل کمرنگ بودن مشارکت زنان در ادارات دولتی می‌باشد.

برنامه کارآموزی پروموت از سوی اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا به هدف تقویت زنان افغان در بخش‌های مختلف ایجاد شده‌است.

این برنامه برای پنج سال است که بر اساس معلومات اداره انکشافی امریکا، ۲۰۰ میلیون دالر هزینه دارد.

به اساس معلومات وزارت امور زنان در حال حاضر حدود ۲۲ درصد زنان در ادارات دولتی حضور دارند.

پیش از این شبکه زنان افغان و نهاد‌های جامعه مدنی نیز از حضور کمرنگ زنان در پست‌های مهم دولتی شکایت کرده بودند.

از سوی هم شماری از کار آموز‌های برنامه پروموت در صحبت با رادیو آزادی گفتند، تطبیق برنامه پروموت روی نقش زنان در ادارات حکومتی تأثیر مثبت بجا می‌گذارد.

مرسل افشار یکتن از آنان چنین می‌گوید:

"یگانه مقصد این برنامه توانمند سازی زنان در سکتور‌های مختلف دولتی است و پالیسی که ساخته می‌شود بخاطر بهبود و حمایت خانم‌ها است تا آنان بتوانند در حکومت بیشتر بدرخشند و مسئولیت را داشته باشند که پاسخگو باشند این برنامه یگانه راه حل بخاطر پیشرفت زنان در سکتور‌های مختلف می‌باشد."

از سوی هم خانم سوزین جلبرت رئیس پروژه پرموت که در این کنفرانس حضور داشت گفت که به اساس برنامه آنان، سالانه دو درصد مشارکت زنان در ادارات دولتی بیشتر می‌گردد.

به گفته وی ، با تطبیق برنامه پرموت تا سال ۲۰۲۰ میلادی حضور زنان افغان در ادارات دولتی به ۳۰ در صد افزایش می‌یابد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG