لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۲

مسیر: بعد از سقوط غزنی ترس ساکنان برخی از ولایات‌ بیشتر شده‌است


شهر غزنی پس از حمله طالبان
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:01:31 0:00

شهر غزنی پس از حمله طالبان

روزنامه‌های چاپ امروز کابل روی موضوعات متفاوت تبصره‌ها و مطالب‌شان را به چاپ رسانیده اند.

  • ویسا

روزنامۀ ویسا در یک مطلب نوشته روی تعیین رؤسای ولایتی کمیسیون انتخابات نمایش و اختلاف در داخل کمیسیون جریان دارد.

در ادامه نوشته شده که به تاریخ ۸ ماه سنبله سال جاری احمد شاه زمانزی رئیس دارالانشا کمیسیون ذریعه مکتوبی، ۳۰ تن از رؤسای ولایتی را تبدیل نموده بود و بر اساس معلومات نویسندۀ مطلب عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون از طریق ایمیل به تمام رؤسای ولایت توصیه نموده است که این تغییر بدون مشوره هیئت رهبری کمیسیون صورت گرفته و قابل اجرأ نمی‌باشد.

روزنامه از قول برخی از ناظران انتخاباتی نوشته که تغییر و تبدیلی رؤسای ولایتی از صلاحیت‌های رئیس دارالانشا می‌باشد و رئیس کمیسیون در آن نقشی ندارد و رئیس کمیسیون این اقدام را از روی عقده انجام داده است.

  • مسیر

روزنامۀ مسیر در مورد احتمال سقوط برخی ولایت‌ها با اشاره به نگرانی مردم نوشته و گفته شده که بعد از سقوط ولایت غزنی ترس ساکنان برخی از ولایت‌ها بیشتر گردیده است.

در ادامه نوشته شده که با سقوط مراکز ولایت‌های کندز، فراه و غزنی، مخالفان می‌خواستند تا ترس را در بین مردم ایجاد کنند و اعتماد مردم را نسبت به حکومت کاهش بدهند و تا حدی در این پلان‌شان هم موفق گردیدند.

بر اساس معلومات نویسنده در برخی ولایت‌ها گرچه مشکلات وجود ندارد، ولی مردم نگرانی دارند و به همین لحاظ کار و بار در برخی از ولایت‌ها کم شده است و سرمایه داران هم جرآت نمی‌کنند تا سرمایه‌گذاری نمایند.

در اخیر نویسنده به حکومت پیشنهاد نموده که باید در ولایت‌های که به خطر سقوط مواجه اند توجه جدی نماید و در ساحات که به خطر سقوط مواجه نیستند باید تبلیغات صورت بگیرد تا ترس و نگرانی مردم از بین برود.

  • سرخط

روزنامۀ سرخط در مورد بی‌کاری و افزایش روز افرون تبصره نموده و نوشته که صرف از ایران هر ماه ۹۰ هزار افغان بازگشت می‌کنند و همین موضوع باعث شده که گراف بی‌کاری هر روز بلندتر برود.

روزنامه از قول رئیس امور مهاجران ولایت هرات نوشته که گراف بازگشت افغانان از ایران در شش ماه امسال ۴۵ فیصد افزایش را نشان می‌دهد.

روزنامه نوشته که حکومت وحدت ملی تأکید و تعهد به ختم بی‌کاری در کشور می‌نمود، ولی در عمل نه‌تنها که بی‌کاری ختم نشد، بلکه روز به روز افزایش هم پیدا کرد.

روزنامه از قول برخی از کارشناسان اقتصادی نوشته که حکومت باید شرایط را در داخل کشور برای سرمایه‌گذاران مساعد بسازد تا سرمایه‌گذاران افغان بتوانند به فکر راحت سرمایه‌گذاری نمایند و زمینۀ کار را برای مردم فراهم سازند.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد در مورد مرگ جلال‌الدین حقانی نوشته و آمده است که ۳ سال قبل هم آوازه فوت وی پخش شده بود.

نویسنده نوشته که شبکه حقانی به دستور استخبارات پاکستان حملات خونین را در افغانستان انجام داده است.

در ادامه نوشته شده که خبر مرگ حقانی در حالی پخش شد که امریکا کمک ۳۰۰ میلیون دالری‌اش را به پاکستان متوقف ساخت.

به باور نویسنده، پاکستان می‌خواهد با این کار خاک را به چشم امریکا بپاشد و نشان بدهد که با مرگ حقانی فعالیت این گروه هم کم‌رنگ و ضعیف خواهد شد.

XS
SM
MD
LG