لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

والستریت ژورنال: تلاش‌های خلیل‌زاد در تدوین قانون اساسی افغانستان مهم بود


شماری از رسانه‌های جهان به تعیین شدن زلمی خلیل‌زاد به حیث مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای افغانستان تمرکز کرده اند.

  • والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال نوشته که مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا، به روز سه شنبه در راه رسیدن به اسلام‌آباد، خلیل‌زاد را به‌عنوان نمایندۀ صلح افغانستان معرفی کرد.

به نوشته روزنامه، زلمی خلیل‌زاد سفیر پیشین امریکا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در کابل، در پالیسی‌های خارجی ایالات متحده در افغانستان، از دهه هشتاد میلادی و اشغال قشون سرخ شوروی تا حالا دخیل بوده است.

یکی از کار های که به باور مقاله نویس برای افغانستان در هنگام سفارت آقای خلیل‌زاد خیلی مهم بود، تلاش‌های زیاد وی برای تدوین قانون اساسی افغانستان بود.

خلیل‌زاد برای تدوین قانون جدید اساسی افغانستان تلاش‌های زیادی کرده است.

وزیر خارجۀ امریکا اعلام کرده که زلمی خلیل‌زاد با جان بس سفیر ایالات متحده در کابل و الیس ولز معاون وزارت خارجه آن کشور برای جنوب آسیا و آسیای میانه از نزدیک کار خواهد کرد.

به نوشته والستریت ژورنال، رئیس جمهور اشرف غنی و زلمی خلیل‌زاد نیز همدیگر را از زمان تحصیل در پوهنتون امریکایی بیروت از نزدیک می‌شناسند.

لوریل میلر که تا ماه جون سال ۲۰۱۷ به حیث نماینده امریکا برای افغانستان و پاکستان کار کرده، می‌گوید که تعیین شدن آقای خلیل‌زاد پیام قوی در مورد تعهد ایالات متحده برای صلح افغانستان می‌فرستد.

تعیین شدن آقای خلیل‌زاد پیام قوی در مورد تعهد ایالات متحده برای صلح افغانستان می‌فرستد.

​به نوشته روزنامۀ والستریت ژورنال، برخی انتقاد ها هم در مورد نقش زلمی خلیل‌زاد در صحنۀ سیاسی افغانستان مطرح شده، زیرا او از منتقدین سرسخت پاکستان بوده است.

اما حامیان آقای خلیل‌زاد می‌گویند که هر گونه موضع‌گیری او، نشان دهندۀ موقف ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در برابر پاکستان است.

  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پوست به موضوع دیگری پرداخته و گفته است، چند هفته تا برگزاری انتخابات شورای ملی در افغانستان مانده، اما تهدید ها از خشونت و ادعا های تقلب افزایش یافته است.

روزنامه همچنان به کسانی توجه کرده که برای نامزدی در انتخابات بیست و هشتم میزان شایسته‌گی نداشته اند.

مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند، بیش از صد تن به دلایل تخنیکی از جمله زیر سن ۲۵ سال قرار داشتن و یا ترک نکردن وظایف دولتی‌شان از فهرست نامزدان انتخابات حذف شده اند.

چند هفته تا برگزاری انتخابات شورای ملی در افغانستان مانده، اما تهدید ها از خشونت و ادعا های تقلب افزایش یافته است.

واشنگتن پُست در ادامه نوشته که شماری از گروه‌های ناظر از انتخابات گفته اند، رویداد های ناگوار اعتبار انتخابات افغانستان را خیلی ضعیف ساخته می‌تواند.

نگرانی‌ها در این مورد در حالی مطرح می‌شود که شش هفته تا انتخابات شورای ملی و شورا های ولسوالی‌ها باقی مانده و تا هنوز مسایل تخنیکی انتخابات نهایی نشده است.

XS
SM
MD
LG