لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

واکنش نهادهای دفاع از رسانه‌ها در مورد حمله بالای خبرنگاران!


کشته و زخمی شدن شماری از خبرنگاران در حملۀ انتحاری شام روز چهارشنبه واکنش‌ها و نگرانی‌های خبرنگاران و نهادهای دفاع از آنان را برانگیخته‌است.

با کشته شدن یک خبرنگار و یک تصویر بردار "تلویزیون خصوصی طلوع" در شام روز چهارشنبه شمار خبرنگاران کشته شده در سال جاری خورشیدی در افغانستان به ۱۴ تن افزایش یافت.

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغان می‌گوید که این وضعیت به شدت نگران کننده می‌باشد و بر عملکرد خبرنگاران تأثیرگذار است.

صدیق‌الله توحیدی مسئول بخش عدالت‌خواهی این کمیته روز پنجشنبه «۱۵ سنبله ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که حملۀ هدفمندانه شام دیروز به منظور ایجاد ترس بر خبرنگاران انجام شده‌است.

صدیق الله توحیدی
صدیق الله توحیدی

​او افزود:

"دقیقاً باور ما این است که حملۀ دوم هدفمندانه خبرنگاران را آماج قرار داد، به این دلیل که می‌خواستند یک جوی را ایجاد کنند که ترس میان مردم و خبرنگاران گسترش یابد و این اثرات بسیار بد روانی دارد."

این دو حمله انتحاری یکی پی دیگر شام روز چهارشنبه در منطقه دشت برچی شهر کابل انجام شد.

صمیم فرامرز و رامز احمدی خبرنگار و تصویربردار تلویزیون خصوصی طلوع در حمله انتحاری دوم حین گزارش‌دهی از رویداد نخست کابل کشته شدند.

سعد محسنی رئیس موبی گروپ با نشر اعلامیه‌ای گفته که صمیم فرامرز و رامز احمدی وظیفه مهم خبر رسانی داشتند و کشته شدن آنان ضایعه بزرگی است.

در این رویداد به‌گفتۀ کمیته مصونیت خبرنگاران چهار خبرنگار دیگر زخم برداشته اند.

در دهم ماه ثور سال جاری خورشیدی نیز در دو حملۀ پیهم در شش درک شهر کابل به‌شمول سباوون کاکر، عبادالله حنانزی و فرشته محرم درانی خبرنگاران رادیو آزادی ۹ خبرنگار افغان کشته و چند تن هم مجروح شدند.

محرم درانی، عبادالله حنانزی، سباوون کاکر
محرم درانی، عبادالله حنانزی، سباوون کاکر

همچنان در همین روز احمد شاه خبرنگار بی بی سی در ولایت خوست از سوی افراد مسلح به قتل رسید و پنج روز پیش از آن عبدالمنان ارغند خبرنگار کابل نیوز در کندهار کشته شد.

وقوع این رویدادها به خصوص حملۀ شام چهارشنبه در شهر کابل خبرنگاران را نیز متأثر ساخته است.

ندیم اندیش از خبرنگاران افغان در این باره به رادیو آزادی گفت:

"این یک حادثۀ بدی برای ژورنالیستان و کارمندان رسانه‌ها بود، حتماً برخی تأثیرات ناگوار بر کارکرد خبرنگاران دارد، اما باید همچو حوادث سد راه کار آنان نگردد و گام‌های برای مصونیت خبرنگاران برداشته شود."

در عین حال وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز نگرانی‌های ژورنالیستان افغان را بجا می‌داند، اما می‌گوید که برای مصونیت آنان از قبل تدابیر امنیتی اتخاذ شده است.

صابر مهمند سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی در این باره برای برخی خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها نیز پیشنهادی دارد.

او افزود:

"پیش از این کمیتۀ مشترک برخی تدابیر را روی دست گرفته بود، زمانی که کدام حادثه رخ می‌دهد و نیرو های امنیتی به ساحه می‌رسند و محل رویداد را زیر کنترول می‌گیرند باید خبرنگاران تا آن زمان به ساحه نرفته و مسئولان رسانه‌ها آنان را نفرستند."

مسئولیت حملات پیهم انتحاری روز چهارشنبه را داعش یا گروه موسوم به دولت اسلامی بر عهده گرفته است.

مراد علی مراد قوماندان گارنیزیون کابل به رادیو آزادی گفت که در این دو حمله به‌شمول دو خبرنگار افغان ۲۵ فرد ملکی کشته و ۹۵ تن زخم برداشته اند.

وزارت داخله می‌گوید که در این رویداد ۲۶ تن کشته و ۹۱ تن دیگر زخم برداشته اند.

وزارت صحت عامه افغانستان وضعیت برخی مجروحین را نگران کننده خوانده و گفته است که ممکن آمار تلفات این رویداد افزایش یابد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG