لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

اندرابی: از سال ۱۳۹۴ به این‌طرف تخریب مزارع کوکنار در بغلان صورت نگرفته است


ریاست مبارزه علیه مواد مخدر بغلان می‌گوید، از سال (۱۳۹۴) به اینسو کشت زارهای کوکنار در بغلان تخریب نشده‌است.

باشنده‌گان ولسوالی اندراب ولایت بغلان می‌گویند، تا پانزده سال پیش حتی یک معتاد هم در اندراب وجود نداشت، ولی بعد از آمدن تعداد از معتادین مهاجر از ایران، اعتیاد رونق گرفت و حالا در برخی قریه‌ها حتی تا سی در صد جوانان بیکار معتاد به مواد مخدر شده‌اند.

محمد حکیم و محمد هارون انوری دو تن از باشنده‌گان اندراب در این رابطه به رادیو آزادی گفتند:

"تعداد معتادین مواد مخدر نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است. جوانان را ببینید تقریباً از صد فیصد، سی فیصد معتاد شده‌اند."

"در اندراب هم زیادتر معتادین ما بسیاری کسانی اند که اعتیاد را از خارج به ما تحفه می‌آرند. همین معتادین اعتیاد را از ایران به ما تحفه می‌آرند."

اندراب یکی از ولسوالی های که تریاک در آن کشت می‌شود و باشنده‌گان آن می‌گویند، دسترسی آسان به مواد مخدر سبب افزایش شمار معتادین شده‌است.

دسترسی آسان به مواد مخدر سبب افزایش شمار معتادین شده‌است.

عبدالاحمد باشنده ولسوالی اندراب جنگ، فقر، بیکاری و بی پروایی دولت در گرفتاری و مجازات فروشنده های مواد مخدر را علت افزایش تعداد معتادین مواد مخدر میداند.

او افزود:

"تعداد معتادین رو به ازدیاد است. اگر این جوانان مصروف کار باشند کار کنند، طبعاً از این عمل دوری می‌کنند. از یک واقعیت نباید چشم پوشی کنیم که در اطراف ولسوالی ما مواد مخدر به فروش می رسد و متأسفانه که دولت توجه نمی‌کند. اگر در دور دست‌ها نمی‌توانند، در اطراف ولسوالی تسلط دارند و این‌که چرا ممانعت نمی کنند، یا خود شان دست دارند یا احساس ندارند."

به گفته باشنده‌گان بغلان، در ده سال اخیر صدها جوان در جنگهای جاری تلف و در پهلوی آن بهترین جوانان و نیروی کار آنان به مواد مخدر معتاد و دچار مرگ تدریجی شده اند و سبب اذیت و ازار مردم نیز می شوند.

"همین معتادین باعث اذیت و آزار مردم می‌شوند. یگان چیزهای که ده مسجدها و مهمانخانه ها میباشد، شب که سحر میشه ببین که همه چیز ره به غارت بردن و باعث جنجال ده قریه می شوند."

اما ذبیح الله شجاع سخنگوی پولیس بغلان میگوید، دولت در گرفتاری و مجازات قاچاقبران مواد مخدر جدی است و افراد زیادی هم تا حال گرفتار و مجازات شده اند.

"ما در طول سال چندین قضیه مواد مخدر را که افراد و اشخاص می خواستند مواد مخدر را قاچاق کنند، گرفتار کردیم و تلاش‌ها به شدت جریان داره تا بتوانیم قاچاقبران و دست فروشان را هم بازداشت کنیم."

محمد حکیم از ولسوالی اندراب یکی از راه‌های کاهش معتادین را ایجاد شفاخانه برای تداوی آنان می‌داند و می‌گوید:

"خواهش من همین است که دولت باید در ولسوالی های اندراب شفاخانه بر معتادین ایجاد کنند تا اینها تداوی شوند."

فضل الحق اندرابی رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت بغلان، افزایش تعداد معتادین را در بغلان نگران کننده میداند ولی می‌گوید، امار دقیقی از آن وجود ندارد و ممکن تا مرز شصت تا هفتاد هزار تن رسیده باشد.

او افزود:

"ما هم منحیث مسئول مبارزه با مواد مخدر از این ناحیه نگران استیم. بد بختانه که از سال ۱۳۹۴ به این‌طرف تخریب مزارع کوکنار در بغلان صورت نگرفته است."

رئیس مبارزه علیه مواد مخدر بغلان خواهان توجه جدی دولت مرکزی در تخریب کشت رو به رشد کوکنار در این ولایت می‌باشد و می‌گوید، اگر توجه به آن نشود ممکن تا سال‌های آینده مزارع تریاک که حالا از مرز یک هزار هکتار گذشته، چندین برابر شود.

گزارش: بشیر احمد غزالی

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:23 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG