لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

رهبران ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه گفتگو کردند


رئیس جمهور ترکیه به ایران و روسیه هشدار داد که حملات نیروهای حکومت سوریه و متحدین آن بر ولایت ادلب احتمال دارد که به یک کشتار دسته جمعی بی‌انجامد.

ادلب آخرین سنگر اپوزیسیون حکومت سوریه به شمار می‌رود.

رجب طیب اردوغان این مطلب را در سخنرانی‌اش در نشست سه جانبه در کنار حسن روحانی رئیس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تهران بیان کرده گفت:

رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان

"صرف نظر از این دلیل، هر حملۀ که در ادلب راه اندازی شده و یا در آن ولایت راه اندازی می‌شود، منجر به فاجعه، قتل عام و یک تراژیدی بزرگ بشردوستانه خواهد شد."

رهبران سه کشور در نشست سه جانبه‌شان روی وضعیت در ولایت ادلب بحث و مذاکره کردند.

آن‌ها در این گفتگوها نگرانی‌های را مطر ح کردند که گویا حملات تهاجمی حکومت سوریه بر ادلب ممکن است که باعث خونریزی شدید، تلفات عمده غیرنظامی و یک فاجعه انسانی شود.

رئیس جمهور ایران در سخنرانی‌اش در افتتاح نشست سه جانبه گفت، نبرد در سوریه، تا زمانی‌که تمامی جنگجویان از سراسر این کشور بخصوص ادلب خارج نشوند، ادامه خواهد یافت. اما هر عملیات نظامی باید از صدمه رساندن به غیر نظامیان خودداری کند.

رئیس جمهور ایران هم‌چنان گفت، امریکا باید به حضور نظامی کشورش در سوریه پایان دهد.

حسن روحانی در این سخنرانی که به‌طور مستقیم از تلویزیون دولتی این کشور به نشر می‌رسید گفت، حضور غیر قانونی و مداخله امریکا در سوریه به طور فوری پایان یابد.

حسن روحانی
حسن روحانی

وی افزود:

"دخالت‌های غیر قانونی امریکا در سوریه با هیچ یک از قوانین بین‌المللی ساز گار نیست، به مشکلات موجود در آن کشور می‌افزاید و روند دست‌یابی به صلح پایدار در آن کشور را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند."

در این حال رئیس جمهور روسیه گفت که حکومت سوریه حق دارد تا کنترول همه کشورش به شمول ادلب را در اختیار داشته باشد.

ولادیمیر پوتین هم‌چنان گفت که او مخالف آتش‌بس در ادلب است. زیرا به گفته وی جنگجویان گروه النصره مرتبط به شبکه القاعده و گروه داعش در آنجا حضور دارند.

گفته می‌شود، ده‌ها هزار شورشی مسلح ضد رژیم اسد در ادلب در مرز با ترکیه موضع گرفته‌اند.

تخمین می‌گردد، ده هزار جنگجوی مرتبط با شبکه القاعده قوای اساسی شورشیان مخالف حکومت بشار اسد را در این ولایت، تشکیل می‌دهند.

ولایت ادلب خانه حدود ۳ میلیون نفر می‌باشد که نصف آن را بی‌جا شده‌گان از دیگر شهر‌ها می‌سازند.

روسیه و ایران هر دو متحد حکومت سوریه اند که در تلاش باز پس‌گیری ولایت ادلب بوده و آنرا یک پیروزی دیگر در جنگ هفت ساله این کشور می‌دانند.

در جنگ سوریه بیش از ۴۰۰ هزار نفر کشته شده و میلیون‌ها تن دیگر، بی‌جا شده‌اند.

XS
SM
MD
LG