لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

مسئولان غزنی ادعای ناپدید شدن ۶۰ سرباز کماندو را بی‌بنیاد می‌خوانند


مسئولان ولایت غزنی این ادعا که گویا ۶۰ سرباز کماندو از روزهای نبرد غزنی تا کنون ناپدید هستند را بی‌بنیاد می‌خوانند.

با گذشت سه هفته هنوز از سرنوشت ۶۰ تن از سربازان کماندو در ولایت غزنی خبری نیست و یک منبع معتبر حکومتی با بیان این مطلب در دیدار با رسانه‌ها پذیرفته است که تا کنون به پیدا کردن سرنخِ از این سربازان موفق نشده اند.

اما سخنگوی والی غزنی این ادعا که گویا شمار این سربازان به ۶۰ تن می‌رسید و تا کنون از آنان خبری در دست نیست را رد می‌کند.

نبرد غزنی
نبرد غزنی

عارف نوری روز یکشنبه «۱۸ سنبله ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید در هنگام نبرد غزنی ۵۰ سرباز کماندو که به ولسوالی اجرستان فرستاده شده بودند، شمار از آنان کشته و زخمی شدند و بیشتر از ۲۴ تن دیگر‌ شان که تماس با آنان قطع بود در حال حاضر این سربازان در ولایت دایکندی به سر می‌برند.

او افزود:

"حدود ۵۰ تن از سربازان کماندو فرستاده شده بودند که از آن میان متأسفانه تعدادی شهید شدند و بیش از ۲۴ تن‌شان که تماس با آنان قطع شده بود، پس از دو روز آنان به مربوطات ولایت دایکندی رسیدند و فعلاً در همانجا قرار دارند. ادعاهای که گویا این سربازان ناپدید شده اند کاملاً بی‌اساس است."

حدود سه هفته پیش طالبان بر بخش‌های از شهر غزنی حمله کردند و برخی از مناطق آن را زیر اداره‌شان درآوردند.

نبرد این گروه با نیرو های امنیتی که ۵ روز ادامه یافت در آن به گفته وزارت دفاع افغانستان به‌شمول ۱۰۰ تن از نیروهای امنیتی، ۳۰ تن از باشنده‌گان شهر غزنی جان باختند.

در آن روزها از زیر محاصره شدن ۵۰ تن از سربازان کماندو از سوی طالبان در اجرستان این ولایت نیز گزارش‌های پخش شد، اما وزارت دفاع افغانستان این گزارش‌ها را رد کرد.

چمن‌شاه اعتمادی یکی از نماینده‌گان غزنی در ولسی جرگه می‌گوید، هفته گذشته جسدهای ۳۸ تن از نیروهای کماندو را به والسوالی مالستان این ولایت انتقال دادند که ممکن از میان همان کماندوها در بند طالبان بوده باشند.

​او افزود:

"در این سه چهار روز اخیر هم جسدهای نیروهای کماندو به ولسوالی مالستان انتقال داده شده و از سرنوشت متباقی اطلاعِ در دست نیست و هیچ جایگزین و بدیلی هم به جای آنان وجود ندارد، اگر حکومت در استراتژی امنیتی‌اش تجدید نظر نکند، اوضاع در غزنی بحرانی‌تر خواهد شد."

حالا حمید الله نوروز یکی از اعضای شورای ولایتی غزنی به رادیو آزادی می‌گوید این سربازان هنوز نزد طالبان اسیر استند.

وی می‌گوید در حال حاضر به شمول حومه‌های از شهر غزنی بخش‌ها‌ی از ولسوالی‌های مالستان، جغتو، خواجه عمری، قره‌باغ و جاغوری زیر اداره طالبان قرار دارند و اگر به این وضعیت توجه نشود، غزنی بار دیگر شاهد فاجعه خواهد بود.

اما محمد فرید مشعل قوماندان امنیه غزنی به رادیو آزادی می‌گوید طالبان در این ولایت سرکوب شده اند و توان رزمیدن و تلاش برای سقوط مناطق آن را دیگر ندارند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG