لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۸

از هفته شهید و سالروز کشته شدن احمد شاه مسعود در کابل بزرگداشت شد


از هفته شهید و هفدهمین سالروز کشته شدن احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان با برگزاری مراسمی در کابل بزرگداشت شد.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که افغان‌ها در شرایط سختی به سر می‌برند و برای بیرون رفت از این وضعیت حفظ وحدت ملی بسیار مهم است.

آقای دانش که روز یکشنبه «۱۸ سنبله ۱۳۹۷» در مراسم گرامی‌داشت از هفته شهید و هفدهمین سالروز کشته شدن احمد شاه مسعود سخن می‌زد، با اشاره به حملات هدفمند و سازماندهی شدۀ اخیر گفت که دشمنان این کشور تلاش دارند تا در میان مذاهب و اقوام نفاق‌افگنی کنند.

سرور دانش گفت که برای متضرر ساختن وحدت ملی افغان‌ها، تلاش‌های جدی ادامه دارد.

سرور دانش
سرور دانش

​او افزود:

"حفظ وحدت ملی تنها سرمایه ما برای تداوم و بقا و مهمترین ابزار ما برای کامیابی و پیروزی است، اما متأسفانه دشمنان افغانستان از بیرون و برخی حلقات از داخل وحدت ملی ما را نشانه گرفته اند و همه روزه نعره‌های ویرانگر قومی، زبانی و سمتی سر داده می‌شود."

در این مراسم عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز گفت که حفظ وحدت ملی افغان‌ها بسیار مهم بوده و اتفاق وسیله خوبی برای شکست دشمنان افغانستان می‌باشد.

از سوی هم عبدرب رسول سیاف از رهبران پیشین جهادی می‌گوید که شماری از افراد در داخل نظام برای دشمنان افغانستان کار می‌کنند، اما وی گفت که این چهره‌ها منفور هستند و نابود خواهند شد.

آقای سیاف می‌گوید که دشمنان افغانستان سعی می‌کنند تا به نام زبان، سمت، مذهب و قوم میان افغان‌ها تفرقه افگنی کنند، اما وی تأکید دارد که این مداخله‌گران با انتقام مردم این کشور روبه‌رو خواهند شد.

او افزود:

"به کسانی که از بیرون در کشور ما مداخله می‌کنند به نماینده‌گی از شما اعلان می‌کنم، آنانی‌که می‌خواهند وطن ما را ویران کنند قسم به خدا اگر این ملت شما را بدون انتقام بگذارد."

احمد ولی مسعود رئیس بنیاد احمد شاه مسعود در این مراسم گفت که برای تأمین امنیت و شکست تروریزم در افغانستان نیاز به وفاق ملی در پرتو عدالت اجتماعی است.

حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه از سخنرانان دیگر در این مراسم بود، اما وی بیشتر انتقادی صحبت کرد.

آقای محقق هم وحدت ملی را نیاز جدی می‌داند، اما در این باره گفته‌های نیز دارد.

محمد محقق
محمد محقق

او افزود:

"وحدت ملی بدون عدالت ملی نمی‌شود، وحدت ملی با کنار زدن دیگران نمی‌شود، تمام احزاب سیاسی و رهبران جهادی امروز رد شده هستند و وحدت ملی با تحقیر دیگران نمی‌شود."

این سخنان در حالی بیان می‌شود که ریاست جمهوری همواره گفته که در مسایل مهم با چهره‌های سیاسی و احزاب مشوره شده و به نظریات‌شان احترام گذاشته شده است.

مراسم بزرگداشت از هفته شهید و سالروز کشته شدن احمد شاه مسعود همه ساله در کابل و برخی ولایات با راه اندازی نشست‌ها برگزار می‌گردد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در پیامی به این مناسبت گفته است که فداکاری‌های افغان‌ها برای دفاع از حاکمیت و استقلال این کشور قابل ستایش بوده و مردم آن را همواره به یاد خواهند داشت.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG