لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

آرمان ملی: شورای عالی صلح بی‌دستآورد است باید لغو شود


روزنامه‌های چاپ امروز کابل روی موضوعات متفاوت در سرمقاله‌های شان تبصره نموده‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته که شورای عالی صلح از آغاز کارش تا حال هیچ نوع دستآورد نداشته‌است و کارشناسان امور هم موجودیت این شورا را سمبولیک می‌دانند و تأکید می‌نمایند تا این شورا لغو اعلام شود.

در ادامه نوشته شده که از ایجاد این شورا ۱۰ سال می‌گذرد و بر اساس گزارش‌ها به نام مصالحه و گفتگو با مخالفان مسلح به میلیون‌ها دالر را هزینه نموده‌اند، ولی به باور نویسنده این شورا نتوانسته حتی یک شخص مهم مخالف مسلح حکومت را به پروسه صلح سوق بدهد و هیچ نوع دستآورد قابل ملاحظه‌ای ندارد و فقط مصروف ستایش از سایر نهاد هایی‌که در عرصه صلح تلاش می‌کنند، می‌باشد.

روزنامه هم‌چنان نوشته که در ترکیب این شورا اشخاصی عضویت دارند که مورد اعتماد طالبان نمی‌باشند و فقط به‌خاطریکه معاش بیگیرند در این شورا حضور دارند.

  • ویسا

روزنامه ویسا روی اظهارات اسماعیل خان قوماندان پیشین جهادی تمرکز نموده و از قول وی نوشته به منظور جلوگیری از تقلب در انتخابات پیشرو، انتخابات نباید در تاریخ تعیین شده برگزار گردد و برای شفافیت در انتخابات باید از سیستم بایو متریک استفاده صورت بگیرد.

روزنامه از قول آقای اسماعیل خان نوشته که در انتخابات پیشرو امکان تقلب صد فیصد متصور است و در روند ثبت نام ۵۰ فیصد تقلب صورت گرفته‌است.

در ادامه از قول وی نگاشته شده که حکومت وحدت ملی برای دور بعدی برای هیچ‌کس قابل برداشت و تحمل نمی‌باشد و گفته شده که اسماعیل خان خواهان ایجاد ادارۀ مؤقت شده‌است که به‌گفته وی از آن طریق عدالت تأمین شده می‌تواند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش روی ناامنی‌های شمال نوشته و گفته شده که شمال افغانستان از سال‌ها بدین‌سو نا امن است.

دشمن نمی‌خواهد که این مناطق امن باشد چون افغانستان از آن طریق با جهان وصل می‌شود.

در ادامۀ سرمقاله آمده که در ناامنی ساحات در شمال افغانستان دست‌های بیگانه‌گان و خارجی‌ها کار می‌کنند که به‌گونه مثال می‌توانیم از جنگ کندز و سقوط این ولایت دو بار به دست مخالفان مسلح یاد نمائیم.

روزنامه هم‌چنان نوشته که امن‌سازی شمال افغانستان از جمله اولویت‌های حکومت افغانستان و ناتو می‌باشد و به باور نویسنده وضعیت شمال ارتباط مستقیم به آینده آرام و خوب افغانستان دارد.

XS
SM
MD
LG